Hyundai maakte zijn nieuwste plannen voor een fossielvrije samenleving bekend op de internationale autoshow IAA Mobility 2021 in Duitsland. Het streven naar CO2-neutraliteit is gebaseerd op drie belangrijke pijlers: schone mobiliteit, nieuwe generatie platforms en groene energie.
Klimaatproblemen bedreigen de aarde; actie is geboden en daarom stopt Hyundai vanaf 2035 in Europa met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Vanaf dat moment kun je alleen nog maar kiezen uit modellen met een batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijflijn. Ons doel is om vóór 2045 volledig CO2-neutraal zijn. Dat betekent dat alle energie die Hyundai als autoconcern verbruikt voor zijn producten en wereldwijde activiteiten, afkomstig is uit duurzame energiebronnen.
Pijler 1: Schone mobiliteit
Vóór 2030 moet 30 procent van de wereldwijde Hyundai-verkopen een emissievrij voertuig (ZEV) zijn. Hyundai verwacht dat dit aandeel in 2040 zal zijn gestegen tot 80 procent. Daarbij horen zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) als waterstof-elektrische voertuigen.
Op regionaal niveau is Hyundai van plan om in 2035 alleen nog maar ZEV’s te leveren in Europa. In 2040 zullen voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen volledig zijn verdwenen in grote markten, wat aansluit bij de overgang naar schone mobiliteit.
Batterij-elektrische IONIQ 5
De IONIQ 5 is de nieuwste elektrische auto van Hyundai. Het is de eerste BEV van Hyundai die is gebouwd op het E-GMP-platform, wat onder meer ultrasnelladen met 800V mogelijk maakt. De volgende BEV van Hyundai wordt de IONIQ 6, geïnspireerd op de Prophecy EV Concept.
Waterstof-elektrische NEXO
Hyundai investeert al meer dan twintig jaar in brandstofceltechnologie. In 2013 presenteerde Hyundai de ix35 Fuel Cell. Deze waterstof-elektrische SUV werd in 2018 opgevolgd door de huidige Hyundai NEXO. Na 2025 wordt het aanbod verder uitgebreid met een grote SUV met brandstofcel.
Pijler 2: nieuwe generatie platforms
Hyundai heeft flink geïnvesteerd in een nieuwe generatie platforms, bedoeld voor innovatieve vormen van mobiliteit, zoals UAM’s (Urban Air Mobility) en autonoom rijdende voertuigen. Die zorgen voor mobiliteit met meer vrijheid, zónder uitstoot.
Deze platforms liggen daardoor volledig in lijn met Hyundai’s visie Progress for Humanity en tonen de inzet van Hyundai voor het verbeteren van de leefbaarheid in steden voor de toekomstige generaties.
In samenwerking met Motional heeft Hyundai op basis van de IONIQ 5 een Level 4 autonoom rijdend voertuig ontwikkeld: de IONIQ 5-robotaxi. In 2023 introduceert Motional zijn volledig autonome taxidienst, waarbij passagiers vervoerd zullen worden in de IONIQ 5-robotaxi.
Op de CES 2020 liet Hyundai zijn UAM-concept S-A1 zien, die is ontwikkeld op basis van vier principes: veilig, stil, betaalbaar en de passagier centraal. In 2028 wil Hyundai een volledig elektrisch UAM-model introduceren geoptimaliseerd voor gebruik in de stad. In de 2030 zouden regionale luchtverbindingen tussen nabijgelegen steden mogelijk moeten zijn.
Pijler 3: groene energie
De strategie van Hyundai voor CO2-neutraliteit gaat verder dan alleen de overstap naar ZEV’s. Het doel is om schonere en groenere energie-oplossingen te bieden voor iedereen. Daarbij gaat het niet alleen om het gebruiken van hernieuwbare energie in de eigen fabrieken.
Het gaat ook om investeringen in toekomstige technologieën voor de lange termijn. Bijvoorbeeld de productie van groene waterstof met hernieuwbare energie, Vehicle-to-Grid (V2G) en het Second Life Battery Energy Storage System (SLBESS).
Groene waterstof
Groene waterstof die met behulp van duurzame energiebronnen wordt vervaardigd via de elektrolyse van water, zal naar verwachting de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Hyundai heeft geïnvesteerd in wereldwijde start-ups als H2Pro, om samen te werken op gebied van groene waterstof.
Bovendien wil Hyundai een infrastructuur voor groene waterstof aanleggen in landen waarvan de overheid dit ondersteunt en waar hernieuwbare energie in overvloed is.
Vehicle-to-grid (V2G)
V2G is een nieuwe technologie die het mogelijk maakt energie vanuit de batterij van een EV terug te voeren in het stroomnet. Daardoor kan op een efficiënte manier worden voldaan aan de energievraag tijdens piekuren. Alle toekomstige BEV-modellen van Hyundai worden voorzien van de V2G-functie.
Second Life Battery Energy Storage System (SLBESS)
Hyundai onderzoekt manieren om afgedankte batterijen te herstellen en om te vormen tot nieuwe energieopslagsystemen. Hyundai werkt samen met verschillende energiepartners aan pilotprojecten op dit gebied. Volgend jaar zal een SLBESS op kleine schaal worden getest in Duitsland.
CO2-reductie op locatie
Hyundai heeft al diverse maatregelen genomen om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen van zijn fabrieken te verlagen. Bijvoorbeeld door het energieverbruik te verlagen en milieuvriendelijke fabrieken te bouwen die gebruikmaken van hernieuwbare energiebronnen zoals fotovoltaïsche energie.
In juli sloot Hyundai zich aan bij RE100 van Climate Group. Als onderdeel hiervan zal de Tsjechische fabriek van Hyundai Motor Manufacturing in 2022 als eerste fabriek van het concern worden omgebouwd naar volledig gebruik van hernieuwbare energie.
In 2040 moet 90 procent van de wereldwijde elektriciteitsbehoefte van Hyundai afkomstig zijn uit hernieuwbare bronnen. In 2045 is dat percentage 100 procent.