Hoe ziet het auto-interieur van de toekomst eruit? Druk, met heel veel knoppen en schakelaars, of juist sober en zo functioneel mogelijk? Bij Hyundai vinden we het laatste. Automobilisten hebben steeds meer behoefte aan connectiviteit en informatie. Verscheidene displays en touchscreens in de cockpit moeten die informatie op een gebruiksvriendelijke manier doorgeven. Daarom ontwikkelt Hyundai een virtuele cockpit met technologieën die auto’s intuïtiever maken. In onderstaande video ontdek je hoe dat eruitziet:
Steeds minder bedieningstoetsen
Stuurwielen en interieurs hebben steeds meer bedieningstoetsen gekregen. Sinds 2015 is het Hyundai’s missie om het aantal bedieningstoetsen zoveel mogelijk te reduceren en een strak en helder overzicht te creëren. Daarom werden bijvoorbeeld de tuimelschakelaars op het stuurwiel vervangen door twee bedieningspanelen met touch-functie.
In 2016 ging Hyundai een stap verder door alle fysieke bedieningstoetsen te vervangen door touchscreens. Het interieur werd daardoor een stuk praktischer en overzichtelijker. In 2017 deed Hyundai daar nog een schepje bovenop door de twee bedieningspanelen met touch-functie op het stuurwiel te vervangen door displays.
Haptische feedback
Voor een intuïtieve bediening werden die in 2018 voorzien van haptische feedback. Dat is een technologie waarbij door middel van vibraties of bewegingen wordt gecommuniceerd. Wanneer de gebruiker een toets aanraakt, voelt hij bijvoorbeeld een trillinkje en hoort hij een klik-geluid.
Hyundai gebruikt daarbij altijd het stuurwiel als uitgangspunt en test deze innovaties op de Hyundai i30 om aan te tonen dat nieuwe technologieën niet alleen voorbehouden zijn aan het luxesegment. Hyundai wil de nieuwste technologieën juist voor een breed publiek beschikbaar maken.
Informatie tonen met 3D-effecten
Zo werd de instrumentenclusterdisplay vervangen door de innovatieve Multi-Layer Display (MLD®). In tegenstelling tot conventionele displays bestaat de MLD uit twee displays die met 3D-effecten informatie tonen. De bestuurder kan zich daardoor beter focussen op de MLD, zonder afgeleid te worden door andere informatie.
De snelheidsmeter bevindt zich bijvoorbeeld precies in het blikveld van de bestuurder. De informatie op de stuurwieldisplays passen zich volledig aan het instrumentencluster aan. De functies van de twee stuurwieldisplays zijn volledig te personaliseren om de bediening van de auto te vergemakkelijken.
Blijf op de hoogte
Benieuwd wat Hyundai nog meer te bieden heeft? Houd dan deze website goed in de gaten! Of meld je aan voor de gratis digitale Hyundai e-Nieuwsbrief.