iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Designbaas SangYup Lee over het revolutionaire ontwerp van de nieuwe TUCSON

Over de nieuwe Hyundai TUCSON raak je niet uitgepraat. Vooral zijn uitgesproken design maakt de tongen los. Waar haalden de ontwerpers de inspiratie vandaan voor zijn revolutionaire vormen en lijnenspel? En wat valt op als je de TUCSON van dichtbij gaat bekijken, zowel vanbinnen als vanbuiten? Wij vroegen het SangYup Lee, hoofd Design bij Hyundai.

De TUCSON is vormgegeven volgens de designtaal Sensuous Sportiness. Wat houdt dat in?

‘Sensuous Sportiness wordt gekenmerkt door de harmonie tussen vier fundamentele elementen: proporties, architectuur, styling en technologie. Ons doel is om de emotionele uitstraling van onze modellen te verhogen door middel van een innovatief design. Het doel van deze benaderingswijze is ervoor te zorgen dat de modellen van Hyundai onmiddellijk in het oog springen en een onderscheidende uitstraling hebben. In de komende jaren zal de Sensuous Sportiness-designtaal bij al onze toekomstige modellen worden toegepast.’

Wat was de inspiratiebron voor het TUCSON-design?

‘De basis voor het design werd twee jaar geleden gelegd toen we Le Fil Rouge, onze concept car voor een vierdeurs coupé, presenteerden tijdens de Autosalon van Genève 2018. Het was het eerste Hyundai-model dat was vormgegeven volgens de Sensuous Sportiness-designtaal. Tijdens de Los Angeles Auto Show 2019 presenteerden we onze innovatieve concept car Vision T SUV. Dit studiemodel, eveneens vormgegeven volgens de Sensuous Sportiness-designtaal, stelde dynamiek centraal en zocht qua SUV-design de grens op. De Vision T vormde de directe voorloper van onze nieuwe TUCSON.’

Waar dankt de Vision T zijn strakke design aan?

‘In de vormgeving van de Vision T is gebruikgemaakt van scherpe geometrische hoeken en scherpe randen om een opvallend contrast te creëren tussen een sierlijk silhouet en gespierde wigvormen. De lange motorkap en de vlakke daklijn zijn gekoppeld aan een lange wielbasis en korte overhangen, wat voor een daadkrachtige, dynamische uitstraling zorgt. Aan de voorzijde is het model voorzien van een parametrisch grille-design en geïntegreerde, welhaast “verborgen” koplampen. Deze designelementen spelen ook een belangrijke rol in de geheel nieuwe TUCSON.’

Wat maakt de voorzijde van de TUCSON zo bijzonder?

‘Aan de voorzijde hebben we de zogenoemde Parametric Jewel Hidden Lights toegepast. Deze ontwerpinnovatie integreert state-of-the-art verlichtingstechnologie in de parametrische grille van de TUCSON en vormt zo de opvallende lichtarchitectuur van de auto. De lampen lijken van een donker verchroomd materiaal te zijn gemaakt wanneer ze niet branden en zorgen voor een zeer bijzondere verlichting wanneer ze worden ingeschakeld. Moet u zich eens voorstellen hoe deze verlichting eruitziet in uw achteruitkijkspiegel? Het zal de TUCSON onmiddellijk herkenbaar maken.’

De TUCSON is ontworpen op basis van parametrische dynamiek. Wat betekent dat?

‘Parametrische dynamiek verwijst naar het gebruik van geometrische algoritmen, waarbij de digitale technologie als ontwerpelement wordt toegepast. In plaats van het traditionele ontwerpproces wordt gebruikgemaakt van lijnen, oppervlakken, hoeken en vormen die door middel van digitale gegevens zijn gecreëerd. Dit om een ongekende en gedurfde designtaal te creëren.’

Wat is een goed voorbeeld van parametrische dynamiek?

‘Neem de nieuwe parametrische grille met juwelenpatronen. Die benadrukken de driedimensionale vorm en het gereflecteerde licht ziet eruit als een juweel in een geometrische vorm. Ook konden we dankzij de geïntegreerde architectuur de koplampen van de auto volledig in de grille integreren. Door het toepassen van halfspiegeltechnologie lijken de lampen op het chroom van de grille als ze niet branden. Ik denk dat dit echt een indrukwekkende feature is.’

Wat zijn de belangrijkste designkenmerken van het TUCSON-interieur?

‘Het interieur kenmerkt zich door futuristische technologie en een riant ruimteaanbod. Het oogt heel bijzonder. Zoals het instrumentenpaneel, dat we op een innovatieve manier hebben ontworpen. Meestal is het instrumentenpaneel erg groot in de modellen van de concurrentie. Wij wilden dit paneel licht en plat maken om bestuurder en inzittenden een beter zicht rondom te bieden.

De nieuwe TUCSON heeft geen head-up display. We hebben ons juist gericht op een goede zichtbaarheid van het instrumentenpaneel vanaf de bestuurdersstoel en technologie toegepast die ervoor zorgt dat het paneel ’s nachts niet reflecteert op de voorruit, met behulp van een speciale antiverblindingsfolie.

De luchtroosters hebben we verder naar boven geplaatst om een goede verlichting van het instrumentenpaneel mogelijk te maken. Een zwart paneel verbindt het ventilatierooster met het onderste scherm. De dubbele cockpit benadrukt het sportieve karakter in het bestuurdersgedeelte, dat veel ruimte en praktisch gebruiksgemak biedt.

Om een moderne en futuristische uitstraling te realiseren, hebben we ervoor gezorgd dat alles gelaagd is en verbonden met sensuele vormen. Daarvoor hebben we geen fysieke knoppen meer nodig – alle functies worden via het touch-oppervlak bediend. De in de TUCSON gebruikte materialen zijn van zeer hoge kwaliteit.’

Ontdek de nieuwe Tucson

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen