Hoeveel kilometer kan een auto met een brandstofcel eigenlijk afleggen op een volle tank waterstof? Waarschijnlijk méér dan je denkt. In 2019 vestigde Bertrand Piccard een wereldrecord door met een volgetankte Hyundai NEXO 778 km ver te komen. Daarmee was de grens nog lang niet bereikt, want twee jaar later is het de Australische Hyundai-rallyrijder Brendan Reeves die zonder ook maar een keer bij te tanken een afstand van 887.5 km noteert. Bijna 110 km verder dus en opnieuw goed voor een wereldrecord. Hoe hij dat voor elkaar kreeg? Bekijk onderstaande video.
Decor van de film Mad Max 2
Brendan Reeves begon zijn wereldrecordpoging in Melbourne en eindigde ergens in de Outback, het afgelegen en desolate binnenland van Australië dat nog het meest doet denken aan het decor waar ooit de film Mad Max 2 werd geschoten. De monsterrit nam in totaal dertien uur en zes minuten in beslag met een gemiddelde snelheid van 66,9 km/u. Tijdens de trip verbruikte de NEXO in totaal 6,27 kg waterstof, gemiddeld 0,706 kg/100 km.
NEXO reinigt 449.100 liter lucht
Nog een aardig feitje: de NEXO reinigde tijdens de reis 449.100 liter lucht, een hoeveelheid die 33 volwassenen gedurende een dag inademen. Dat zit namelijk zo: een uiterst efficiënte en duurzame luchtfilter in de NEXO zorgt ervoor dat maar liefst 99,9 % van de deeltjes wordt gezuiverd. De gezuiverde lucht die niet naar de brandstofcel stroomt, verlaat de NEXO schoner dan het daarvoor was binnengekomen.
Technieken uit het rallyrijden
‘Ik het geprobeerd het maximale uit elke kilogram waterstof te halen’, aldus Brendan Reeves. ‘Dat is mij gelukt met technieken uit het rallyrijden – bijvoorbeeld door zo ver mogelijk voor je uit te kijken – en tips van mijn vader om een truck zo efficiënt mogelijk over een lange afstand te laten rijden. Het dus inderdaad mogelijk om veel meer dan het officiële rijbereik (665 km volgens WLTP, red.) uit de NEXO te halen.’