iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hoofdrol voor Hyundai bij realisatie energiesysteem van de toekomst in Utrecht

Utrecht wordt de eerste regio ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem. Daarbij worden de batterijen in elektrische deelauto’s van We Drive Solar op grote schaal ingezet als opslag van duurzame energie. Een hoofdrol is weggelegd voor de IONIQ 5. Aanvankelijk gaan 25 exemplaren van de elektrische Hyundai met Vehicle-to-Grid-technologie dienstdoen als bidirectionele productieauto. Dat aantal zal later worden uitgebreid naar 150 exemplaren.

Bidirectioneel laden

Vehicle-to-Grid, ook wel V2G, staat voor bidirectioneel laden. Dat wil zeggen dat de energie in de batterij van een elektrische auto zoals de IONIQ 5 teruggeleverd kan worden aan het elektriciteitsnet – ook wel ‘grid’ genoemd. Bijvoorbeeld om een huishouden of kantoor te voorzien van stroom. V2G maakt het dus mogelijk om het traditionele eenrichtingsverkeer van het opladen van auto (energie die van het net naar de batterij van de elektrische auto gaat) om te zetten in tweerichtingsverkeer. De flexibele capaciteit van de batterij in de auto helpt het elektriciteitsnet in balans te houden en daardoor kan bijvoorbeeld op een efficiënte manier worden voldaan aan de energievraag tijdens piekuren.

In Utrecht, onder meer in Cartesius, zal V2G op grote schaal worden toegepast. Cartesius is een nieuwbouwproject waar het consortium van gebiedsontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development fase 2-6 met 2.530 woningen ontwikkelen. Samen met de eerste fase van Keystone Vastgoed wordt een stadswijk ontwikkeld met in totaal 2.852 woningen.

Focus op gezonde mobiliteit

In de wijk, naast NS-station Utrecht Zuilen, ligt de focus op gezonde en duurzame mobiliteit. De openbare ruimte is zo ingericht en aangesloten op omliggende wandel- en fietsroutes dat het uitnodigt tot (actief) bewegen en het gebruik van de fiets. Daarnaast krijgen de bewoners met behulp van een slim mobiliteitsaanbod aantrekkelijke alternatieven voor de auto via een handige app. De mobiliteitsservice bestaat onder andere uit deelauto’s zoals de IONIQ 5 van We Drive Solar.

Tijdens een feestelijke ceremonie gaven Hyundai en mobiliteitsaanbieder We Drive Solar het officiële startschot voor de inzet van 25 exemplaren van de IONIQ 5 met V2G-technologie als bidirectionele productieauto. Dat gebeurde in aanwezigheid van President en CEO van Hyundai Motor Europe Michael Cole, directeur en oprichter van We Drive Solar Robin Berg, ambassadeur van de Republiek Korea mr. Z.E. Yeondoo Jeong, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma, CEO van Ballast Nedam Development Onno Dwars en CEO MRP Bart Meijer.

(V.l.n.r.:) Robin Berg (directeur en oprichter van We Drive Solar), Vivianne Heijnen (staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat), Sharon Dijksma (burgemeester van Utrecht), Anneke de Vries (directeur Stations en lid Raad van Bestuur van NS), Michael Cole (President en CEO van Hyundai Motor Europe), Onno Dwars (CEO van Ballast Nedam Development) en Bart Meijer (CEO van MRP).

Honderden V2G-laadpunten

Drie jaar geleden werd de allereerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik genomen in Utrecht. Inmiddels staan er ruim duizend laadpunten in de stad en regio die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen. Utrecht is daarmee de eerste stad en regio met een grootschalig bidirectioneel ecosysteem bestaande uit honderden V2G-laadpunten en de grootste bidirectionele laadpleinen ter wereld. Uiteindelijk moeten honderden elektrische deelauto’s zorgen voor schone lucht, minder auto’s op straat en de buffer vormen voor grootschalige toepassing van zon- en windenergie in de regio.

De IONIQ 5 is het eerste model van Hyundai dat gebruikmaakt van het Electric-Global Modular Platform (e-GMP). Dit nieuwe platform is speciaal ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), zoals de IONIQ 5, en biedt grote voordelen op het gebied van prestaties, veiligheid en ruimte. Dankzij het 800V-systeem laadt de IONIQ 5 ultrasnel op. Binnen vijf minuten is zijn rijbereik vergroot met 100 km. En met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit.

Ontdek de IONIQ 5

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen