iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Proef met elektrische deelauto’s van Hyundai in Utrecht

Even snel met een IONIQ 5 naar de binnenstad voor een boodschap, zonder dat deze elektrische Hyundai op jouw naam staat. Voor bewoners van het nieuwbouwproject Greenville in de wijk Leidsche Rijn in Utrecht is dat binnenkort de normaalste zaak van de wereld. Zij profiteren als eerste van een nieuw, uniek autodeelproject in Nederland, genaamd Mocean. Het appartementencomplex in Leidsche Rijn is ontwikkeld door Heijmans, een van de grootste projectontwikkelaars van Nederland.

Mocean is een initiatief van Hyundai en mobiliteitsaanbieder We Drive Solar. In Spanje en het Verenigd Koninkrijk is deze mobiliteitsoplossing al een groot succes en nu is Nederland aan de beurt. Eerst met een pilot in Leidsche Rijn en later ook in andere delen van Nederland. Voor het autodeelproject in Utrecht stelt Hyundai twee exemplaren van de IONIQ 5 beschikbaar.

Met zijn bijzondere retro-design, slimme technologieën en opwindende prestaties is de IONIQ 5 een revolutie op het gebied van elektrisch rijden. Dankzij het innovatieve 800V-systeem laadt hij razendsnel op: van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit in slechts 18 minuten. Is de batterij helemaal vol, dan bedraagt de actieradius tot wel 481 km (volgens WLTP).

Ontdek de elektrische IONIQ 5

Voor het autodeelproject Mocean in Utrecht stelt Hyundai twee exemplaren van de IONIQ 5 beschikbaar.

Een IONIQ 5 reserveren via de app van Mocean

Omdat het een pilot betreft is Mocean in eerste instantie alleen bedoeld voor de bewoners van in totaal 125 appartementen van Greenville. Zij kunnen na het afsluiten van een abonnement gebruikmaken van een IONIQ 5, een van de volledig elektrische modellen uit het gamma van Hyundai. Vervolgens volstaat een reservering via de speciale app van Mocean om een IONIQ 5 mee te kunnen nemen.

‘Met Mocean Subscription toont Hyundai opnieuw zijn leiderschap op het gebied van toekomstige mobiliteitsoplossingen’, zegt Tjalling Hollander, Managing Director van Hyundai Motor Nederland. ‘Dit autodeelproject is het perfecte voorbeeld van hoe Hyundai zijn mobiliteitsdiensten verbindt aan zijn geëlektrificeerde modellen om zo de samenleving te helpen zich duurzaam te ontwikkelen.’

Versnelde transitie naar duurzame mobiliteit

Als aanbieder van elektrische deelauto’s zorgt We Drive Solar voor een autoluwe, leefbare woonomgeving. Daarmee versnelt het de transitie naar duurzame mobiliteit waar Hyundai zich al geruime tijd hard voor maakt. Hyundai is vastbesloten wereldwijd een top 3-fabrikant van emissievrije voertuigen te worden en richt zich daarbij specifiek op 100 procent elektrische aandrijving.

De volgende fase van het project in Utrecht is het inzetten van de IONIQ 5 als bidirectionele productieauto. Dat betekent dat de batterijen van elektrische deelauto’s grootschalig worden ingezet als opslag van duurzame energie, ook wel vehicle-to-grid (V2G) genaamd. Met V2G kan de energie in de batterij van een elektrische auto worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet om bijvoorbeeld een huishouden of kantoor te voorzien van stroom.

Alles over elektrisch rijden

Een reservering via de speciale app van Mocean volstaat om een deelauto IONIQ 5 mee te kunnen nemen.

We Drive Solar bouwt energiesysteem van de toekomst

Door zonnepanelen, laadpalen en deelauto’s optimaal te laten samenwerken, bouwt We Drive Solar in Utrecht het energiesysteem van de toekomst. We Drive Solar wil hiermee de transitie naar een 100 procent duurzaam energiesysteem versnellen. De IONIQ 5 is een van de weinige elektrische auto’s ter wereld die beschikt over bidirectionele laadtechnologie. De bedoeling is dat alle toekomstige batterij-elektrische modellen van Hyundai een V2G-functie krijgen.

In 2040 wil Hyundai zijn wereldwijde auto-line-up volledig geëlektrificeerd hebben en streeft daarmee naar een marktaandeel van 8 tot 10 procent van de wereldwijde EV-markt. Vóór 2045 wil Hyundai zelfs volledig CO2-neutraal zijn. Daarom stopt Hyundai vanaf 2035 in Europa met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Vanaf dat moment is er alleen nog maar te kiezen uit modellen met een batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijflijn.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen