iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Zo draagt V2G-technologie bij aan een toekomst met hernieuwbare energie

Stel je eens voor: een elektrische auto die niet alleen stroom laadt om te kunnen rijden, maar ook stroom kan terugleveren. Aan bijvoorbeeld een woning, of een kantoor. Briljant natuurlijk, want zo worden we minder afhankelijk van energiecentrales die voor vervuiling en hoge energieprijzen tijdens piekuren zorgen. Toekomstmuziek? Allang niet meer!

Hyundai is namelijk al heel ver met deze zogenoemde Vehicle-to-Grid-technologie (V2G) en heeft verscheidene pilots lopen waarin de talloze mogelijkheden en toepassingen ervan worden onderzocht en uitgeprobeerd. Hoe V2G-technologie werkt en wat de maatschappelijke voordelen precies zijn, legt autojournalist en EV-expert Nicki Shields uit in onderstaande video.

Windenergie, waterkracht en zonne-energie

Het allermooist is natuurlijk wanneer de energie die we gebruiken niet afkomstig is van vervuilende energiecentrales, maar van natuurlijke bronnen die constant worden aangevuld, zoals windenergie, waterkracht en zonne-energie. Dat noemen we hernieuwbare energie. Omdat de vraag naar elektrische auto’s alleen maar blijft stijgen, groeit ook de roep om het gebruik van hernieuwbare energie. En de innovatieve V2G-technologie waar Hyundai nu al gebruik van maakt, kan daarbij helpen.

Elektrische auto’s die zowel stroom kunnen ‘nemen’ als ‘geven’ (= bidirectioneel laden) zijn de IONIQ 5 en de IONIQ 6 van Hyundai*. Die dienen dan wel over de juiste software te beschikken en dat is nu alleen nog het geval bij de exemplaren die beschikbaar zijn gesteld voor de pilots. Met de juiste technologie aan boord verandert een batterij-elektrische auto in een soort powerbank op wielen die op elk gewenst moment energie kan leveren en dat is een zeer positieve ontwikkeling.

De IONIQ 5 kan ook stroom teruggeven, om televisie te kunnen kijken bijvoorbeeld.

EV als opslag voor hernieuwbare energie

Want ga maar na: elektrische auto’s die zijn uitgerust met V2G-technologie hebben de mogelijkheid als opslag te dienen voor hernieuwbare energie. In een gridsysteem kan die hernieuwbare energie als buffer worden gebruikt. Elektrische auto’s kunnen duurzame energie terugleveren aan het net op momenten dat er geen zonne- of windenergie kan worden opgewekt, bijvoorbeeld ’s nachts, of als er geen wind is. Ook kunnen elektrische auto’s tijdens piekuren, wanneer er grote hoeveelheden energie worden verbruikt, elektriciteit terugleveren aan het net om de vraag in evenwicht te houden.

Gemiddeld staan de meeste auto’s 96 procent van de tijd stil. Dat is meer dan 23 uur per dag. En voor dagelijkse ritjes is slechts ongeveer een tiende van de batterijcapaciteit van een elektrische auto nodig. Door hun elektrische auto tijdens daluren tegen lagere kosten op te laden, kunnen berijders van een EV de ongebruikte energie in de batterijen van hun auto aanbieden tijdens piekuren wanneer elektriciteit schaars is en de prijs hoger. De flexibele capaciteit van de batterij in de EV helpt het elektriciteitsnet in balans te houden en daardoor kan tijdens piekuren op een efficiënte manier worden voldaan aan de energievraag.

Een vloot Hyundai’s IONIQ 5 kan hele dorpen van stroom voorzien.

Eén EV: stroom voor vijf huishoudens

Een enkele elektrische auto kan voldoende elektriciteit opslaan om tot vijf huishoudens 24 uur van stroom te voorzien (op basis van een geschat verbruik van 10-15 kWh per dag per huishouden van vier personen). Een hele vloot EV’s is tot hetzelfde in staat voor hele dorpen en steden. Dankzij de V2G-technologie kunnen deze auto's van de toekomst niet alleen energie leveren aan het net, maar ook aan woningen van de berijders van een elektrische auto. Voor EV-eigenaren biedt V2G-technologie dus grote voordelen. Maar naarmate de infrastructuur ter ondersteuning van V2G verder wordt ontwikkeld en ingevoerd, gaan ook de samenleving, lokale energienetwerken en het milieu ervan profiteren.



Alles over Vehicle-to-Grid

*Op dit moment is geen enkel model van Hyundai met de V2G-functie uitgevoerd. Dit betekent ook dat V2G niet beschikbaar komt op de IONIQ 5 en IONIQ 6 zoals wij deze nu kennen. De Hyundai’s IONIQ 5 die op dit moment worden ingezet rondom de verschillende V2G projecten zijn tevens anders uitgevoerd dan de reguliere IONIQ 5. Achteraf zal deze functie dan ook niet beschikbaar komen via welke update dan ook.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen