iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Schoonmaakactie van Hyundai en Healthy Seas in Griekenland

Ook in 2024 spannen Hyundai en Healthy Seas zich onverminderd in voor een schoner milieu. Het vierde jaar van de samenwerking tussen de autofabrikant en de Nederlandse natuurbeschermingsorganisatie staat in het teken van het schoonmaken van de Griekse westkust. Ghost Diving, een team van vrijwillige duikers, is begonnen met het verwijderen van visnetten en ander afval dat een ernstige bedreiging vormt voor het zeeleven. In totaal is al 42,7 ton aan zwerfvuil uit zee gevist, waarvan 11,3 ton netten afkomstig van viskwekerijen.

Schoonmaakactie van Hyundai en Healthy Seas aan de Griekse westkust. Foto: Healthy Seas Foundation.

580 ton visnetten

Samen met Healthy Seas zet Hyundai zich in voor het schoonmaken van de zeeën en oceanen. Elk jaar verdwijnt ruim 580 ton visnetten in de oceaan. Die zogenaamde ‘spooknetten’ vervuilen niet alleen de zeeën, maar zorgen er ook voor dat vissen, dolfijnen, schildpadden, krabben en zeehonden er in verstrikt raken en een langzame dood sterven. Om dat te voorkomen én om ervoor te zorgen dat huidige en toekomstige generaties kunnen blijven genieten van de zeeën en oceanen, is het belangrijk dat initiatieven zoals die van Healthy Seas ondersteund worden.

‘Het is enorm inspirerend om de resultaten te zien van onze samenwerking met Healthy Seas. Onze gezamenlijke inspanningen in 2024 zijn gericht op het vergroten van ons bereik en het tegengaan van de wereldwijde vervuiling van wereldzeeën en oceanen’, aldus Michael Cole, President & CEO bij Hyundai Motor Europe. ‘Deze missie gaat terug tot het begin van ons partnerschap en onderstreept de geweldige resultaten die kunnen worden bereikt wanneer diverse belanghebbenden zich verenigen voor een duurzamere toekomst.’

Tijdens de schoonmaakactie van Hyundai en Healthy Seas aan de Griekse westkust wordt van alles uit zee gehaald. Foto: Cor Kuyvenhoven.

ECONYL®-garen

Tijdens de schoonmaakactie in Griekenland verwijderden vrijwilligers talloze viskwekerijnetten en ander schadelijk afval. Aquafil, partner van Healthy Seas, verwerkt het nylon van uit zee gehaalde visnetten samen met ander nylonafval tot ECONYL®-garen. Hiermee kunnen weer nieuwe, ecologische producten worden gemaakt zoals badkleding, ondergoed en tapijten. Het bijzondere en circulaire materiaal is ook te vinden in de nieuwe IONIQ 5 en 6 en nieuwe SANTA FE. Onder meer de vloermatten in deze Hyundai’s zijn gemaakt van ECONYL®-garen.

‘Onze missie gaat verder dan alleen opruimen en schoonmaken van zeeën en oceanen; het gaat om het terugwinnen van deze wateren voor al het zeeleven en de mensen die ervan afhankelijk zijn. Om dat goed te kunnen is samenwerken essentieel’, aldus Veronika Mikos, directeur van Healthy Seas. ‘We danken al onze partners en vrijwilligers die dit mogelijk maken, met name Hyundai voor de vierjarige samenwerking.’

Naast het opruimen en recyclen van afgedankte visnetten organiseert Healthy Seas educatieve programma’s op scholen.

Duurzaamheidsaanpak

De samenwerking met Healthy Seas maakt deel uit van de totale duurzaamheidsaanpak van Hyundai en onderstreept onze toekomstvisie Progress for Humanity. Naast kwantitatieve en kwalitatieve groei van zijn geëlektrificeerde gamma wil Hyundai zich nog meer profileren als een slim, verantwoordelijk lid van de samenleving dat duurzame (mobiliteits)oplossingen biedt. Door de handen ineen te slaan met Healthy Seas, helpt Hyundai de komende generaties aan een schoner milieu en een duurzamere wereld.

Naast het opruimen en recyclen van afgedankte visnetten organiseert Healthy Seas educatieve programma’s op scholen om kinderen te leren hoe belangrijk het is om de zeeën en oceanen schoon te houden. De organisatie brengt jongere generaties op de hoogte van de negatieve effecten die vervuiling kan hebben op het leven in zee – en voor de mens. Meer weten over de samenwerking tussen Hyundai en Healthy Seas?



Meer over Healthy Seas

Schoonmaakactie van Hyundai en Healthy Seas aan de Griekse westkust. Foto: Healthy Seas Foundation.

Hyundai Continue

Hyundai’s toekomstvisie Progress for Humanity omvat Creating Shared Value (CSV): dit vormt de basis van de bedrijfsvoering van Hyundai. Om meerwaarde te creëren voor de samenleving waarin Hyundai werkzaam is, wil het bouwen aan een duurzaam zakelijk ecosysteem. Hierop is het nieuwste CSV-initiatief van Hyundai geïnspireerd: Hyundai Continue.

Via Hyundai Continue levert Hyundai baanbrekende inspanningen voor een duurzame toekomst. Het initiatief bestaat uit drie kerngebieden: Continue Earth, Continue Mobility en Continue Hope. Het partnerschap met Healthy Seas is een cruciaal onderdeel van het eerste kerngebied, het bestrijden van oceaanvervuiling en het bevorderen van een circulaire economie.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen