iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

‘De Hyundai i10 is de meest volwassen auto in zijn klasse en doet eigenlijk niets fout’

In de klasse van de compacte auto’s is de Hyundai i10 al een decennium lang de norm. Omdat hij – nog steeds – op alle fronten een dikke voldoende scoort, is dit de auto die je wilt hebben als je op zoek bent naar een goede A-segmenter. Dat wordt nog maar eens bevestigd door een nieuwe Triotest van AutoWeek. Daarin wordt de Hyundai i10 vergeleken met de Suzuki Ignis en de nieuwe Toyota Aygo. Benieuwd naar de testresultaten? Lees snel verder.

AutoWeek over de Hyundai i10: ‘De i10 is een aangename reisgenoot waarmee je prima naar Nice of Verona kunt rijden.’

Bijna tien jaar geleden introduceerde Hyundai de tweede generatie i10, een schot in de roos. Tijdens de IAA in 2019 trok het merk het doek van de opvolger, die er niet spectaculair anders uitziet maar wel iets langer en lager is geworden.

We rijden het tweede uitrustingsniveau, de Comfort, met als extra een set 16-inch wielen, een zwart dak en zwarte striping op de flanken. En ook hier ronkt een 1000-cc driepitter, zij het met minder vermogen, maar wel met een snufje meer koppel bij een lager toerental. Niet dat hij duidelijk beter presteert dan de Toyota, maar hij is wel iets stiller. Of de isolatie is gewoon beter.

Dat, samen met de nog altijd volwassen aanvoelende rijeigenschappen, maakt de i10 tot een aangename reisgenoot waarmee je prima naar Nice of Verona kunt rijden. De goede stoel doet ook een duit in het zakje en als enige van het trio heeft de Hyundai een armsteun tussen de voorstoelen.

Alles bij elkaar heb je niet het idee in een A-segment-auto te zitten. Het dashboard en het infotainmentsysteem (8 inch) zien er goed uit en bieden alles wat je wenst, het stuur zit – net als bij de andere twee – vol met knopjes.

De instap naar de achterbank gaat door een lekker groot portier. Twee volwassenen kunnen er redelijk zitten, zeker als je dat afzet tegen de buitenmaten. De bagageruimte is ook een maatje groter dan die van de Aygo, net als de laadopening.

Om terug te komen op de motorisering: in de prijslijst staat ook een versie met een 1,0-liter turbomotor (100 pk, 172 Nm) voor de sportieve i10 N Line, die slechts € 1.000 meer kost dan de Aygo of de Ignis in deze test (met metallic lak).

De Toyota scoort met zijn leuke uiterlijk, verrassend goede rijeigenschappen en het pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen. De driecilindermotor komt wat amechtig over en het gebrek aan beenruimte op de achterbank is een regelrechte misser.

De Hyundai i10 is nog altijd in alle opzichten de meest volwassen auto in zijn segment en doet eigenlijk niets fout. De Ignis is guitig en heeft een fijne motor, maar voelt achter het stuur wel echt als een kleintje aan.

Het hele artikel lees je in AutoWeek.

AutoWeek over de Hyundai i10: ‘De instap naar de achterbank gaat door een lekker groot portier. Twee volwassenen kunnen er redelijk zitten.’

Hoe ziet jouw ideale Hyundai i10 eruit?

Benieuwd wat de Hyundai i10 allemaal nog meer te bieden heeft? Ontdek hem zelf op de speciale Hyundai i10-pagina. Of stel hem direct helemaal naar jouw eigen smaak samen in de car configurator.

Hyundai i10 samenstellen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen