iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

‘De Hyundai i30 N TCR stuurt als een kart over het circuit’

Nick Catsburg is een van de beste autocoureurs van Nederland. Dit seizoen rijdt hij met een Hyundai i30 N TCR in het spectaculaire FIA World Touring Car Cup (WTCR). Samen met o.a. wereldkampioen Gabriele Tarquini komt hij uit voor het BRC Racing Team. Tijd voor een nadere kennismaking met de Nederlander.

Het is je eerste seizoen in de Hyundai i30 N TCR. Wat zijn je verwachtingen voor de rest van het seizoen?
‘Mijn verwachtingen zijn best hoog, want Gabriele Tarquini is in zijn debuutseizoen van Hyundai in het WTCR direct wereldkampioen geworden. We hebben tijdens de afgelopen wintermaanden hard gewerkt en de Hyundai i30 N TCR verder verbeterd. We strijden dit jaar echt mee voor de titel.’

Naar welke race kijk je het meest uit dit WTCR-seizoen?
‘De race op de Nürburgring in Duitsland, daar kijk ik echt naar uit. Het is een van mijn favoriete circuits en erg uitdagend om te rijden.’

Hoe bereid je jezelf voor op een raceseizoen?
‘Ik zorg er ten eerste voor dat ik alle circuits ken. Mocht ik een circuit niet goed genoeg kennen, dan oefen ik op de racesimulator. Verder ben ik bijna het hele jaar door aan het racen. Tussendoor probeer ik zo veel mogelijk te sporten en fit te blijven.’

Er staan tien races op de WTCR-kalender. Hoe ziet je leven als coureur eruit?
‘Ik race erg veel en moet dus ook veel reizen. Soms ben ik elke dag in een ander land. Ik vlieg in een week letterlijk van Marokko naar Amerika en door naar Italië. Natuurlijk ben ik ook wel eens een tijdje thuis, maar al met al werk ik zo’n tweehonderd dagen per jaar.’

Je rijdt dus voor het eerst in de Hyundai i30 N TCR. Hoe is dat?
‘De bochtensnelheid ligt heel erg hoog bij deze auto. In een bocht heeft je lichaam al snel te maken met 1,5 tot 2 G-krachten. Wat veel mensen niet weten is dat het in de auto gigantisch heet wordt. Is het buiten 30 graden Celsius, dan kan het in de auto wel 60 graden zijn. Ook al zijn de races kort, het is fysiek heel erg zwaar.’

Zijn er veel verschillen tussen de productieauto Hyundai i30 N en de i30 N TCR-raceauto?
‘De koets is hetzelfde, maar verder is alles aangepast. Op het rechte stuk rijden we al snel 250 km/uur. Dankzij de extreem stijve carrosserie stuurt de Hyundai i30 N TCR als een kart over het circuit. Hij kan ook wel tegen een stootje, want het gaat er best hard aan toe.’

Hoe is de sfeer in het team?
‘Die is supergoed, want ik ken mijn teamgenoten allemaal al heel lang. Met Gabriele Tarquini heb ik al eerder samengewerkt, we hadden toen een heel goede band. Gabriele is echt een bijzondere man; hij is dan wel dik in de vijftig, maar hij wist vorig jaar gewoon nog kampioen te worden met BRC.’

Wat maakt het WTCR in jouw ogen zo leuk?
‘De races zijn erg spannend en er wordt vaak deurklink-aan-deurklink gereden op diverse uitdagende racecircuits. Het WTCR heeft ook een groot deelnemersveld met veel bekende coureurs. We racen drie keer per weekend, dus elk raceweekend staat bol van de actie.’

Je hebt al veel ervaring, maar heb je nog ambities? Staat er nog iets op je verlanglijstje?
‘Dat valt wel mee hoor. Ik rijd natuurlijk heel veel races en ben eigenlijk een enorme geluksvogel. Voorlopig focus ik me op het WTCR, om met de Hyundai te strijden om het kampioenschap!’

Stap zelf in de Hyundai i30

De voorwielaangedreven Hyundai i30 N TCR met tweeliter 350 pk sterke turbomotor is afgeleid van de hatchback Hyundai i30 zoals die bij de Hyundai-dealer staat. Kennismaken met deze stoere middenklasser? Kom hem bewonderen bij de dichtstbijzijnde Hyundai-dealer. Of maak een gratis proefrit in de Hyundai i30.


Maak een gratis proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen