Het hele reisverslag lees je hier.
Bij koud weer kom je met een elektrische auto minder ver dan bij warm weer. Dat is uiteraard iets om rekening mee te houden als je in de winter op vakantie gaat, maar als je je goed voorbereidt is dat volgens de website Elektrische Autovakanties geen enkel probleem. Dat concludeert een testpanel van de reisblog na een prachtige roadtrip door Zweden in de IONIQ 5. Benieuwd hoe de 4.000 kilometer lange trip in de elektrische Hyundai verliep? Lees verder onder de foto.
De trip naar Zweden is er voor ons een om nog lang van na te genieten en op terug te kijken. Midden in de winter met een elektrische auto een roadtrip door het prachtige en uitgestrekte Zweden maken is niet direct waaraan velen denken bij een vakantie … en toch is juist dit wat je op je travel wishlist wil zetten.
De Hyundai IONIQ 5 heeft sinds de introductie op de markt veel indruk gemaakt. Van lovende beoordelingen tot video’s over hoe snel je met de IONIQ 5 kunt snelladen. Met deze elektrische auto wil je graag op vakantie. Het comfort, de ruimte en de features van de IONIQ 5 maken deze auto erg gewild.
Het snelladen onderweg gaat supersnel, zo snel zelfs dat we niet eens de kans hebben om het meegenomen avondeten op te eten. Doordat de auto zo snel weer verder kan, komen we eerder dan gedacht aan in Hamburg.
Doordat we een hotel met laadpaal in Hamburg geboekt hebben, vertrekken we met 100% en 333 km actieradius. Het is koud in Hamburg (-3°) en richting Malmö gaat het niet warmer worden. Op deze manier merken we voor het eerst dat de kou direct effect heeft op de actieradius van de auto.
Bij IONITY Helsingborg staan vier mooie IONITY snelladers klaar om elektrische autorijders weer snel op weg te helpen. Dankzij het partnership van Hyundai en IONITY krijg je een beter tarief voor het laden en dat bij een van Europa’s grootste snellaadnetwerken. IONITY maakt roadtrips met je elektrische auto door Europa mogelijk. Binnen no time, nog voordat we de koffie op hebben kunnen drinken, zitten we weer op 80% en rijden we richting Fiskebäck bij Göteborg.
Na het lekkere ontbijt, een ochtendje in het zwembad en de kuurbaden van het hotel zijn we klaar voor vertrek. We zijn enthousiast want we gaan naar Noorwegen en kunnen met eigen ogen gaan zien hoeveel elektrische auto’s hier rondrijden.
Vanuit Grebbestad rijden we naar IONITY Strömstad om op te laden voor het tweede deel van de route naar Oslo. Binnen een halfuur is de actieradius van de IONIQ 5 weer 80%, dat is niet zo snel als de supersnelle laadsnelheden die de IONIQ 5 kan halen, maar dat komt omdat het in Strömstad ver onder nul is. Het is om precies te zijn -10° en dat heeft wel effect op de batterij. Wat opvalt bij dit snellaadstation van IONITY is dat er eigenlijk alleen maar Noorse elektrische autorijders langskomen om te laden. Dat belooft nog wat voor Noorwegen en Oslo zelf.
Van Värmdö rijden we via Linköping en Jönkoping naar Hok in Småland. Vannacht hebben we de elektrische auto met de granny-charger (Shukokabel) opgeladen bij het hotel. Als we wakker worden en via de app checken hoever de laadsessie is, zien we dat het langzaam gaat maar dat de batterij toch al bijna vol zit.
Tijdens een reis met je elektrische auto ontdek je altijd weer nieuwe dingen en je komt soms voor verrassingen te staan. Zo staat op de website van het Fågelbrohus hotel dat ze een laadpaal hebben. Dat blijkt echter een gewoon 220V oplaadpunt te zijn. Het is goed om met dit soort zaken rekening te houden in je planning door wat extra tijd en ruimte in te plannen.
Conclusie: met een elektrische auto door Zweden cruisen tijdens een roadtrip is als een droom die werkelijk wordt. De infrastructuur is er geweldig, je bent er zo, het eten is lekker en verfijnd plus je ziet echt een ander landschap. Vanuit Utrecht sta je al binnen 9 uur in Zuid-Zweden. Het aantal laadpalen in Zweden is voldoende om je trip mee te maken. [..] Uiteraard heeft de kou invloed op je actieradius maar als je ziet met welke elektrische auto’s de Zweden en Noren zelf rondrijden dan mag kou geen belemmerende factor zijn.
Maak een proefrit in de elektrische IONIQ 5
Benieuwd naar de volledig elektrische IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.