iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

IONIQ 5 N leeft zich uit in de extreme kou van Lapland

Het Zweedse plaatsje Arjeplog staat bekend als de testhoofdstad van de wereld voor autofabrikanten die hun nieuwe modellen en prototypes willen blootstellen aan extreme omstandigheden. De hele winter ligt er een pak sneeuw van zo’n 50 cm en de temperatuur kan er dalen tot wel -30 graden Celsius; ideale omstandigheden dus om de IONIQ 5 N onder uitzonderlijk winterse omstandigheden te testen en dat levert natuurlijk spectaculaire beelden op. Kijk maar naar onderstaande video.

Nabij de Poolcirkel

Arjeplog in Lapland ligt op slechts een uur rijden van de Poolcirkel. Waarom kiest Hyundai ervoor om juist hier te testen? Omdat extreme kou een negatieve invloed kan hebben op verschillende functies van elektrische voertuigen, zoals het starten van de auto. Ook hebben winterse omstandigheden invloed op o.a. de verwarming, de ventilatie en het rijbereik. Pas wanneer een auto bestand is tegen de enorme kou, is hij klaar voor volgende stap in het productieproces.

De IONIQ 5 N is het eerste elektrische high-performance model van Hyundai N en bovendien het eerste productiemodel van Hyundai’s sportieve label dat is voorzien van vierwielaandrijving (AWD). N begon met AWD in 2015 in het WRC (World Rally Championship). In de acht jaar waarin Hyundai inmiddels deelneemt aan het WRC, heeft het merk talrijke successen geoogst, onder meer twee wereldtitels.

De Hyundai IONIQ 5 N is het eerste elektrische high-performance model van Hyundai N.

IJzig glad terrein

Gezien de locatie in de buurt van de Poolcirkel biedt het testcentrum in Arjeplog alles wat een autofabrikant kan wensen als het gaat om gedegen tests onder winterse omstandigheden. Het terrein is ijzig glad en biedt weinig grip aan autobanden. Dat biedt de ingenieurs van Hyundai N de gelegenheid nieuwe modellen als de IONIQ 5 N onder extreme omstandigheden te testen. Daarmee zorgen ze voor de optimale balans tussen een direct en ‘fun-to-drive’ rijgedrag en het vermogen van de auto om ook bij extreme kou veilig, betrouwbaar en voorspelbaar te presteren.

Hyundai combineert in de IONIQ 5 N het E-GMP-platform van de EV (Electrified-Global Modular Platform) met de door N in de autosport ontwikkelde kennis en expertise. Daarmee zet het nieuwe maatstaven op het gebied van elektrisch aangedreven high-performance-modellen en positioneert het de IONIQ 5 N als dé keuze voor liefhebbers die een sportieve EV zoeken die het hele jaar rond optimaal presteert.

Het testcentrum in Arjeplog biedt de ingenieurs van Hyundai N de gelegenheid de IONIQ 5 N onder extreme omstandigheden te testen.

N 2025 Vision Gran Turismo

De drie op de autosport geïnspireerde pijlers onder de modellenontwikkeling van N – optimaal bochtengedrag, geschikt voor het circuit en sportauto voor dagelijks gebruik – zijn ook van toepassing op de elektrificatiestrategie van Hyundai N. In 2015 presenteerde het N-label zijn visie op een duurzame toekomst voor de volgende generatie liefhebbers van sportief autorijden, in de vorm van de N 2025 Vision Gran Turismo.

De elektrificatiestrategie van N kreeg als eerste vorm in het prototype RM20e en de Veloster N ETCR-raceauto. Vorig jaar introduceerde Hyundai N de RN22e – een rijdend laboratorium waarmee het merk de overgang naar elektrische aandrijving laat zien – in de aanloop naar de lancering van het eerste volledig elektrische productiemodel van N, de IONIQ 5 N, later dit jaar.

De IONIQ 5 N is het eerste elektrische high-performance model van Hyundai N dat voorzien is van vierwielaandrijving.

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond de IONIQ 5 N? Houd dan deze website goed in de gaten of meld je dan nu aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.



Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen