Lees het hele artikel in Auto Review 2/2022.
De klasse van de IONIQ 5 telt steeds meer elektrische modellen. En dus is het wikken en wegen waar je nu voor moet kiezen. Een ding is zeker: slechte EV’s zitten er niet bij. ‘Het zijn hartstikke slim gebouwde auto’s en ze halen op een volle batterij heel fatsoenlijke afstanden’, aldus Auto Review. Het automagazine vergeleek de IONIQ 5 al eens met de Audi Q4 E-Tron en de BMW iX3 en ditmaal is het de beurt aan de Volkswagen ID.4 GTX. Verslaat de IONIQ 5 ook deze opponent? Je leest het hieronder.
De EV is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Eng zijn ze allang niet meer, je hoort zelden nog iemand praten over range anxiety, de vrees dat je onderweg stil komt te staan met een lege accu. Nieuwe laadstations schieten als paddenstoelen uit de grond.
Nog twee bezwaren die wel weggestreept kunnen worden: dat EV’s karakterloze auto’s zijn en dat ze allemaal hetzelfde rijden. Ook dat is een achterhaalde gedachte. Moet je maar eens kijken naar de Hyundai IONIQ 5 AWD 73 kWh en de Volkswagen ID.4 GTX.
Door de stoelen met ontspanningsfunctie en verstelbare beensteunen waan je je in IONIQ 5 in de businessclass van een chartervliegtuig. […] In de Volkswagen gaat het er evenmin claustrofobisch aan toe, maar zo ruim als in de Hyundai zit je in de Volkswagen niet.
Bij plankgas vanuit stilstand brengen de vier wielen het totale vermogen over op het asfalt. De Hyundai stormt in slechts 5,2 seconden naar de honderd, de Volkswagen heeft precies één tel meer nodig voor de standaardsprint.
Aan de snellader verdient de Hyundai extra punten met zijn maximum laadvermogen van 220 kW. Na 18 minuten is het batterijpakket weer voor 80 procent afgetopt. De Volkswagen schopt het niet verder dan een laadvermogen van 125 kW. Dan sta je 20 minuten langer te wachten om de stroomvoorraad weer op 80 procent te brengen.
Op het testonderdeel rijeigenschappen weet de Hyundai veel indruk te maken. […] Aan de finish van ons testcircuit bedraagt de achterstand van de Volkswagen op de Hyundai een volle seconde. Ook op de remmentest presteert de IONIQ 5 gemiddeld beter dan de ID.4 GTX.
In de geteste uitvoering, is de Volkswagen ID.4 bijna 2000 euro goedkoper dan de Hyundai IONIQ 5. Dat levert hem een kleine voorsprong op in de puntentabel. Maar dan slaat de Hyundai terug, met een gunstiger restwaarde en een lagere verzekeringspremie, maar vooral veel genereuzere garantievoorwaarden.
Conclusie: het is niet de eerste keer dat de Hyundai IONIQ 5 zijn kwaliteiten heeft getoond in een vergelijkende test. In een eerdere uitgave van Auto Review zette hij de Audi Q4 E-Tron en de BMW iX3 al op achterstand. En dat doet hij nu opnieuw met de Volkswagen ID.4 GTX.
De IONIQ 5 is een auto met meer ruimte, betere prestaties, betere rijeigenschappen en remmen en vertrouwenwekkende garantievoorwaarden. Als klap op de vuurpijl komt Hyundai met een maximum laadvermogen van 220 kW, tegenover een schamele 125 kW voor de Volkswagen.
De ID.4 GTX is iets goedkoper in aanschaf en biedt nóg meer comfort. Maar dat is onvoldoende om de ijzersterke en charismatische Hyundai te verslaan. De IONIQ 5 zet de verstokte petrolhead op elektrische gedachten.
Maak ook kennis met de IONIQ 5
Benieuwd naar de volledig elektrische IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.
Maak een proefrit