iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Ook Duitse premium-merken niet opgewassen tegen de IONIQ 5

Is de IONIQ 5 echt de allerbeste elektrische auto ter wereld? Beter nog dan vergelijkbare modellen van premium-merken zoals Audi en BMW? Er is maar een manier om daar achter te komen, vindt Auto Review, en dat is een krachtmeting met de Duitse elite: de Audi Q4 E-Tron en de BMW iX3. Hoe brengt de IONIQ 5 het ervan af tegen deze – veel duurdere – concurrenten? Je leest het hieronder!

De IONIQ 5 met vierwielaandrijving mag een geremde aanhanger van 1.600 kilo trekken.

Niemand kijkt op of om van een potige SUV van Audi of BMW, want het straatbeeld stikt ervan. Maar de Hyundai IONIQ 5 springt eruit. Zijn scherpe lijnen en curieuze verhoudingen wekken de nieuwsgierigheid van autoliefhebbers groot en klein.

Doordat BMW de ruime X3 als basis heeft gepakt, biedt de iX3 meer binnenruimte dan de Audi. Maar hij haalt niet het niveau van de Hyundai.

Op het gebied van afwerking zou nota bene Audi wat beter zijn best kunnen doen. We treffen meer harde kunststoffen aan dan je in dit prijssegment zou verwachten. Hyundai geeft het goede voorbeeld, met een mix van fraaie materialen.

De IONIQ 5 mag dan niet de grootste buitenmaten hebben, hij heeft wel de ruimste cabine en de riantste kofferbak. In het hoge en diepe laadruim past 527 tot 1587 liter bagage.

Onze IONIQ 5 met vierwielaandrijving mag een geremde aanhanger van 1.600 kilo trekken. Het trekgewicht van de Q4 E-Tron bedraagt 1.200 kilo en de iX3 gooit de laadkabel in de ring bij 750 kilo.

De 2.100 kilo wegende IONIQ 5 sprint in 5,1 seconden naar de honderd.

Een tweede elektromotor op de voorwielen geeft de Q4 E-Tron en de IONIQ 5 niet alleen vierwielaandrijving, het bezorgt ze ook duizelingwekkende prestaties. De 2.100 kilo wegende IONIQ 5 sprint zelfs in 5,1 seconden naar de honderd.

Wat betref opladen is de Hyundai heer en meester. De Audi heeft een laadvermogen van 125 kW, de BMW gaat tot 150 kW en de IONIQ 5 trekt maar liefst 220 kW uit de snellader.

Als we de elektrische SUV’s gebroederlijk naast elkaar opladen bij een Ionity-snellaadstation, gaat de IONIQ 5 van 10 naar 80 procent acculading in slechts 18 minuten. De Q4 E-Tron en de iX3 zitten dan nog maar net halfvol …

Met de IONIQ 5 trekt Hyundai zich niets aan van Audi’s rallyverleden of van BMW’s sportieve karakter. Besturing, tractie, doseerbaarheid van de remmen, rijplezier – in de sportstand werkt alles perfect.

De ontwikkeling van de elektrische auto gaat snel en op dit moment ligt het tempo in Zuid-Korea hoger dan in Duitsland. De IONIQ 5 biedt de meeste ruimte, de beste prestaties en het meeste rijplezier. Bovendien kan-ie snelladen met 220 kW en daar heeft de Duitse concurrentie simpelweg geen antwoord op.

Het hele artikel lees je in Auto Review.

De IONIQ 5 kan snelladen met 220 kW en daar heeft de Duitse concurrentie geen antwoord op.

Scherpe vanafprijs IONIQ 5

De IONIQ 5 heeft een scherpe vanafprijs van € 43.500 en is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.


Ontdek de IONIQ 5

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen