iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Auto Review: actieradius IONIQ 5 dichtst bij de fabrieksopgave

Bij elektrische auto’s hebben we het vaak over de actieradius, ook wel rijbereik of range. Daarmee bedoelen we de afstand die je kunt rijden op één acculading. Vergelijk het maar met de afstand die een brandstofauto aflegt op een volle tank benzine. Wat is eigenlijk de actieradius van jouw elektrische auto? En van welke elektrische auto komt de werkelijke actieradius eigenlijk het dichtst bij de fabrieksopgave? Auto Review zocht het uit.

Fabrikanten zijn verplicht om een fabrieksopgave van het rijbereik van hun auto's te geven. Dat gebeurt door elke nieuw model aan een vaste, gestandaardiseerde laboratoriumtest te onderwerpen. Voorheen was dat de NEDC-testcyclus, maar de testresultaten bleken erg ver van het praktijkverbruik te liggen. Daarom werd een nieuwe, veel realistischere test ontworpen, de WLTP-cyclus.

De IONIQ 5 van Hyundai.

Actieradiustest van Auto Review

En dan is er ook nog de actieradiustest van Auto Review. ‘Hoe ver komt een elektrische auto bij een constante snelheid van 100 km/u en 130 km/u?’ vraagt het magazine zich af. ‘In onze actieradiustests zien we dat de werkelijke actieradius van elektrische auto's vaak vies tegenvalt. In absolute kilometers gemeten, in elk geval. Maar kijk je naar de procenten, dan valt de actieradius bij veel EV's alles mee.’

Volgens Auto Review is dit de top 10 van elektrische auto's waarvan de actieradius het dichtst bij de fabrieksopgave zit:

1. Hyundai IONIQ 5 (73 kWh): 98,1%
2. Audi E-Tron GT: 92,7%
3. Kia e-Soul (64 kWh): 91,4%
4. Mini Electric: 90,2%
5. Polestar 2 Standard Range Single Motor: 89,6%
6. Opel Corsa-e: 87,5%
7. Peugeot e-2008: 86,9%
8. MG5 Electric Long Range: 86,8%
9. Renault Megane E-Tech Electric: 86,4%
10. Tesla Model Y Long Range: 86,2%

De IONIQ 5 van Hyundai.

Testrapport Auto Review:

Tijdens de actieradiustest bij 100 km/u met de Hyundai IONIQ 5 met 20-inch wielen en het accupakket van 73 kWh, zijn de weersomstandigheden optimaal: 22 graden, droog en weinig wind. We meten een stroomverbruik van 17,2 kWh/100 km. Als je constant 100 km/u rijdt met de Hyundai IONIQ 5, is de batterij dus pas na 424 kilometer leeg. Dat is slechts 6 kilometer eerder dan volgens het officiële WLTP-bereik van 430 kilometer voor de versie met 20-inch wielen. Oftewel een werkelijke actieradius die 98,1 procent bedraagt van de fabrieksopgave. Goed gedaan, Hyundai! We zijn benieuwd of er ooit een auto komt die hier overheen gaat.

Ontdek de IONIQ 5

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen