Kortom, de waterstofauto NEXO krijgt er heel veel broertjes en zusjes bij. Dat alles staat beschreven in het plan ‘FCEV Vision 2030’. Hiermee anticipeert Hyundai op de verwachte stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. Ook in andere sectoren zal de vraag naar brandstofcelsystemen de komende jaren drastisch toenemen.
Waterstof gaat de wereld veroveren. Daar is Hyundai van overtuigd. We liepen al voorop met batterij-elektrisch aangedreven auto’s als de KONA Electric en IONIQ Electric, maar willen nu ook een leidende rol spelen op het gebied van waterstoftechnologie. Het streven is om rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen – personenauto’s zoals de NEXO, maar óók bedrijfswagens – te produceren.
Brandstofcelsystemen in trucks
Hyundai kijkt daarom verder dan alleen waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s. We onderzoeken bijvoorbeeld nadrukkelijk de mogelijkheden om fabrikanten van trucks, lichte bedrijfswagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks van brandstofcelsystemen te voorzien.
Vraag naar waterstof vertienvoudigd in 2050
Uit onderzoek van het internationale adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat er rond 2030 wereldwijd 5,5 a 6,5 miljoen brandstofcelsystemen nodig zijn. De Hydrogen Council – een wereldwijd initiatief van toonaangevende bedrijven op het gebied van energie, transport en industrie – voorspelt zelfs dat de jaarlijkse vraag naar waterstof in vergelijking met nu vertienvoudigd zal zijn tegen 2050.
Bouw brandstofcelsysteemfabriek in Chungju
Een van de eerste stappen om ‘FCEV Vision 2030’ te kunnen realiseren is de bouw van een brandstofcelsysteemfabriek in Chungju, Zuid-Korea. Daarmee zal de jaarlijkse productie van brandstofcelsystemen worden verhoogd van het huidige aantal van 3.000 eenheden tot 40.000 eenheden in 2022.
Oprichting speciale divisie
Hyundai is de eerste autofabrikant met een aparte fabriek voor de commerciële productie van brandstofcelsystemen. Ook richt Hyundai een speciale divisie op voor het ontwikkelen en ondersteunen van activiteiten op het gebied van brandstofcelsystemen.
Groenste automerk ter wereld in 2025
Hyundai wil in 2025 het groenste automerk ter wereld zijn. Met de volledig elektrische Hyundai KONA Electric en IONIQ Electric en de waterstofauto Hyundai NEXO heeft Hyundai drie uitgesproken duurzame modellen.
Bijtellingscategorie van 4 %
Deze zero emissie-auto’s vallen alle drie in de voor zakelijk rijders gunstige bijtellingscategorie van 4 %. En dan zijn er ook nog de Hyundai IONIQ Hybrid en Plug-in Hybrid die een zuinige brandstofmotor combineren met de energie van een oplaadbare batterij.