iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Welkom in de stad van de toekomst!

Hoe zien steden er over, pakweg, 50 jaar uit? Daar breken niet alleen planologen zich het hoofd over, ook Hyundai doet daar onderzoek naar. Behalve fabrikant van auto’s zijn we ook een aanbieder van (toekomstige) slimme mobiliteitsoplossingen. En omdat het vervoer van mensen en goederen valt of staat met de infrastructuur van een stad, is het goed om daar nu al over na te denken. Hoe Hyundai zo’n stad voor zich ziet, zie je in onderstaande video:

World Smart City Expo

Hyundai toonde zijn visie op de stad van de toekomst tijdens de World Smart City Expo 2024 (WSCE) waaraan het in september van dit jaar in Zuid-Korea deelnam. WSCE is een grote tentoonstelling die sinds 2017 jaarlijks wordt georganiseerd en waar bedrijven slimme oplossingen presenteren voor toekomstige steden. Dit jaar luidde het motto van WSCE: Better Life is Here.

In Hyundai’s visie zijn de drie belangrijkste elementen van een stad – Ruimte, Mobiliteit en Energie –door middel van technologie naadloos met elkaar verbonden. ‘Hyundai kijkt verder dan alleen het bouwen van auto’s’, aldus Heung-Soo Kim, Executive Vice President van Hyundai Motor Group. ‘We willen duurzame slimme steden realiseren die menselijk vooruitgang bevorderen op het gebied van ruimte, mobiliteit en energie.’

Hyundai op de World Smart City Expo 2024.

Drie thema’s

Om zijn visie op slimme steden inzichtelijk te kunnen maken, hanteerde Hyundai tijdens WSCE drie thema’s: ‘Transport’, ‘Logistiek en robotica’ en ‘Energie en infrastructuur.’ ‘Transport’ omvat onder meer het DICE-platform (een gepersonaliseerde mobiliteitsoplossing met AI), de S-A2 (een luchtvoertuig voor verticaal opstijgen en landen) en het SPACE-Mobiliteitssysteem (toegankelijk vervoer voor iedereen).

‘Logistiek en robotica’ spitst zich met name toe op de City Pod (een onbemand logistiek voertuig), de Parkeerrobot en Easy Swap (een systeem om voertuigen multifunctioneel te maken). Onder het thema ‘Energie en infrastructuur’ toont Hyundai een slimme stad waarin mensen in harmonie met de natuur leven. Benieuwd hoe dat er allemaal uitziet? Bekijk onderstaande virtuele tentoonstelling:

Patroon van een honingraat

De Smart City van Hyundai is geïnspireerd op het patroon van een honingraat, een zeshoekig stedelijk concept met een mensgerichte oppervlaktelaag en een functionele ondergrondse laag. Aan de oppervlakte worden parken en bossen in het centrum van de stad omringd door gebouwen, waardoor efficiënter met de ruimte wordt omgegaan.

De wegeninfrastructuur bevindt zich in de ondergrondse laag. Alle goederen en diensten worden hier met behulp van autonome mobiliteitsoplossingen vervoerd naar regionale hubs, waar autonome robots voor de uiteindelijke levering zorgen.

Het concept beoogt een duurzame groene stad waar grote natuurgebieden behouden blijven. Het stadscentrum wordt geflankeerd door bossen en parken met recreatievoorzieningen en een stuwmeer om de stadsbewoners van water te voorzien. De primaire energiebron van de stad bestaat uit waterstof-brandstofcelgeneratoren die elektriciteit via smart grid-pijpleidingen naar gebouwen distribueren.

Op de hoogte blijven van deze technologische ontwikkelingen bij Hyundai? Meld je dan nu aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.


Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen