iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hoe Hyundai zich de stad van de toekomst voorstelt

Steden worden steeds slimmer. Of eigenlijk: de manier waarop we reizen wordt steeds slimmer, en daardoor zullen ook steden flink veranderen. Hoe dat er in de toekomst allemaal precies uit komt te zien, daar buigen de geleerden zich over. Zoals op het Bloomberg New Economy Forum, een conferentie met internationale visionairs, wetenschappers, ondernemers en beleidsmakers. Tijdens de topbijeenkomst in Singapore lieten de aanwezigen, waaronder afgevaardigden van Hyundai, hun licht schijnen over hoe steden er in de toekomst uit moeten komen te zien.

Zo legde Hyundai op het Bloomberg New Economy Forum 2022 uit hoe het de nieuwe economie wil versnellen met behulp van slimme mobiliteitsoplossingen. Hyundai profileert zich al geruime tijd als een leider op het gebied van elektrische mobiliteit, duurzaamheid en toekomstige mobiliteitsdiensten en wil robotica en kunstmatige intelligentie (AI) inzetten om Smart Cities vorm te geven.

Hyundai definieert mobiliteit als de verplaatsing van mensen en goederen met behulp van deze slimme vervoermiddelen.

Verplaatsen van mensen en goederen

In Singapore demonstreerde Hyundai zijn Smart City-oplossingen op het gebied van mobiliteit en logistiek. Hyundai definieert mobiliteit als de verplaatsing van mensen en goederen met behulp van slimme vervoermiddelen zoals Purpose Built Vehicles (PBV's) en autonome shuttles, maar ook geavanceerde luchtmobiliteit (Urban Air Mobility – UAM) en micromobiliteit zoals (elektrische) fietsen, e-scooters en e-steps.

‘Het verplaatsen van mensen en goederen heeft altijd centraal gestaan bij innovatie en welvaart in steden’, aldus Hyeyoung Kim, Vice President en Head of Smart City Innovation Group. ‘Hyundai wil sociale en economische voordelen bieden aan bewoners van Smart Cities door de levenskwaliteit te verbeteren, vervuiling terug te dringen en de efficiëntie te verbeteren door innovatie van slimme mobiliteits- en logistieke oplossingen.’

De robot Spot van Hyundai helpt bij het uitvoeren van inspecties bij onder andere energie- en nutsbedrijven.

Robots van Boston Dynamics

De vorderingen die Hyundai maakt met robotica en AI maken ook deel uit van de Smart City-visie. De robots Spot en Stretch van Boston Dynamics, een dochteronderneming van Hyundai Motor Group, kunnen worden ingezet om de efficiëntie in de logistiek te verhogen en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen, wat zowel bedrijven als burgers van Smart Cities ten goede komt.

De robots van Boston Dynamics zijn vooral actief op de werkvloer. Spot helpt operationele teams bij het verzamelen van gegevens en het uitvoeren van inspecties bij onder andere energie- en nutsbedrijven. Ook wordt deze robot vaak gebruikt als leermiddel in de academische wereld. Stretch, Hyundai’s logistieke robot, is ontworpen om zware spullen in magazijnen en distributiecentra te verplaatsen zodat werknemers veiliger hun werk kunnen doen.

De Smart City van Hyundai is geïnspireerd op het patroon van een honingraat, een zeshoekig stedelijk concept.

Virtuele tentoonstelling Smart City

Door middel van een virtuele tentoonstelling toonde Hyundai onlangs al hoe zijn toekomstige Smart City er uitziet en welke slimme mobiliteitsoplossingen daarvoor nodig zijn. De Smart City van Hyundai is geïnspireerd op het patroon van een honingraat, een zeshoekig stedelijk concept met een mensgerichte oppervlaktelaag en een functionele ondergrondse laag.

Aan de oppervlakte van de Smart City worden parken en bossen in het centrum van de stad omringd door gebouwen, waardoor efficiënter met de ruimte wordt omgegaan. De wegeninfrastructuur bevindt zich in de ondergrondse laag. Alle goederen en diensten worden hier met behulp van autonome mobiliteitsoplossingen vervoerd naar regionale hubs, waar autonome robots voor de uiteindelijke levering zorgen.



Meer over Smart Cities

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen