iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Dit is ’m dan, onze waterstoftruck!

De noodzaak om de uitstoot van schadelijke stoffen fors terug te dringen wordt steeds groter. Nederland neemt daarin - met tal van maatregelen - het voortouw, maar in Zwitserland gaan ze nog een stapje verder; daar zetten ze vol in op waterstof. Hyundai gaat daarbij helpen en levert in totaal 1.600 waterstoftrucks H2 XCIENT aan de Alpenbewoners. De eerste 50 exemplaren worden in 2020 geleverd.

Hyundai levert de eerste 50 waterstoftrucks H2 XCIENT in 2020 aan Zwitserland.

Emissievrije Hyundai NEXO

Hyundai is een belangrijke speler op het gebied van waterstoftechnologie. Behalve de waterstof-elektrisch aangedreven H2 XCIENT ontwikkelden wij ook de emissievrije SUV met brandstofcel Hyundai NEXO. Sinds vorig jaar is de Hyundai NEXO - met 4 procent bijtelling voor zakelijk rijders - leverbaar in Nederland.

Ontdek de Hyundai NEXO

Truck heeft rijbereik van 400 km

De Hyundai H2 XCIENT is uitgerust met twee 95 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven waterstofreservoirs die een opslagcapaciteit hebben van bijna 35 kg waterstof. Het rijbereik van de waterstoftruck bedraagt maar liefst 400 km.

De Hyundai NEXO rijdt niet op benzine of diesel, maar op waterstof. Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit.

Geen loodzware accu’s meer

Hyundai stapelt de waterstoftanks achter de cabine van de waterstoftruck op. Daardoor gaat er geen laadruimte verloren. Een groot voordeel van waterstoftrucks is dat er geen loodzware accu’s nodig zijn. Ook dat heeft een positieve invloed op het laadvermogen.

Alles over rijden op waterstof

Uitrol van waterstoftankstations

1.600 vrachtauto’s met een brandstofcel … dat zijn er nogal wat. Om al die trucks in beweging te houden is een landelijk dekkend netwerk van tankmogelijkheden nodig. Zwitserland is daarom druk bezig met de uitrol van waterstoftankstations door het hele land.

Het tanken van waterstof is kinderlijk eenvoudig en duurt net zo lang als het tanken van benzine of diesel.

Waterstof uit waterkrachtcentrale

Maar waar komt de waterstof voor al die trucks vandaan? Daar zorgt Hydrospider voor, een joint venture tussen wereldmarktleider op het gebied van industriële gassen Linde, het waterstofbedrijf H2 Energy en de waterkrachtcentrale bij Gösgen in het Zwitserse Alpiq.

100 procent groene waterstof

De waterstof die de installatie in Alpiq produceert komt tot stand met behulp van duurzaam opgewekte energie uit waterkracht en is dus 100 procent groen. Met de jaarlijkse productie verwacht men 50 vrachtwagens of 1.700 personenauto’s te kunnen voorzien van milieuvriendelijke waterstof.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen