iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai XCIENT Fuel Cell waterstoftruck medio 2023 in Californië op de weg

Hyundai brengt zijn nieuwste waterstoftruck naar Californië. Dat gebeurt in het kader van twee door de Californische overheid bekostigde projecten om de luchtkwaliteit te verbeteren. De trucks zijn ontwikkeld op basis van de zware XCIENT Fuel Cell-truck – ’s werelds eerste in serie geproduceerde waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagen met brandstofceltechnologie.

De Hyundai XCIENT Fuel Cell debuteerde vorig jaar in Zwitserland en heeft zich daar inmiddels in de praktijk bewezen. Mede daardoor is de Californische overheid geïnteresseerd. Vanwege de grotere afstanden in Californië is de Amerikaanse versie voorzien van grotere waterstoftanks, voor een actieradius van ongeveer 800 kilometer. Het toelaatbare totaalgewicht van de Hyundai XCIENT Fuel Cell is ruim 37 ton.

Proefproject in Noord-Californië

Hyundai werkt samen met overheden en private partners om vanaf medio 2023 dertig XCIENT Fuel Cell-trucks in te zetten voor een proefproject in Noord-Californië. Dat wordt de grootste vloot waterstof-elektrisch aangedreven zware vrachtwagens met brandstofcel in de Verenigde Staten.

Een consortium onder leiding van het Californische Center for Transportation and the Environment (CTE) en Hyundai Motor ontving onlangs subsidies van de (regionale) Californische overheidsorganen California Air Resources Board (CARB) en California Energy Commission (CEC).

Voor het zogenoemde NorCAL ZERO-project met emissievrije waterstof-elektrisch aangedreven bedrijfswagens in Noord-Californië – ook bekend als Zero Emission Regional Truck Operations – levert Hyundai dertig XCIENT Fuel Cell-trucks. Deze drieassige vrachtwagens met aandrijving op de beide achterassen worden vanaf medio 2023 ingezet door een logistiek dienstverlener, die de trucks gaat leasen.

Het consortium ondersteunt de ontwikkeling en het gebruik van emissievrije bedrijfswagens en de benodigde infrastructuur om de luchtkwaliteit in Noord-Californië te verbeteren. Het wil ook een waterstoftankstation met grote capaciteit inrichten, dat vijftig waterstoftrucks van gemiddeld 30 kilogram waterstof moet kunnen voorzien.

Demonstratie in Zuid-Californië

Hyundai ontving bovendien nog een subsidie om in het zuiden van Californië met twee XCIENT Fuel Cell-trucks te demonstreren hoe die kunnen bijdragen aan schonere lucht aan de Californische zuidkust en aan de reductie van de emissies van dieseltrucks.

De emissievrije XCIENT Fuel Cell-trucks worden in augustus 2023 in gebruik genomen voor een periode van twaalf maanden voor vervoer over lange afstanden in het zuiden van Californië.

Hyundai wil tot 2025 zo’n 1.600 XCIENT Fuel Cell-trucks in Europa leveren. De eerste 46 zijn in Zwitserland afgeleverd en die hebben samen in de afgelopen elf maanden meer dan een miljoen kilometers afgelegd. Daarmee is naar schatting zo’n 630 ton CO2-emissie bespaard ten opzichte van dieseltrucks over dezelfde afstand.

Hyundai wil nu sneller zijn emissievrije waterstoftruck introduceren op de Noord-Amerikaanse markt. Diverse bedrijven zijn al geïnteresseerd.

Alles over Hyundai's waterstoftruck

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen