iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Racen op waterstof, ook dáár draagt Hyundai graag zijn steentje aan bij

Ze dromen ervan mee te mogen doen aan de 24 uur van Le Mans, maar zo ver is het nog niet. Eerst moet de raceauto van Forze Hydrogen Racing nog verder worden geperfectioneerd, totdat de waterstof-elektrisch aangedreven bolide helemaal klaar is om het op te kunnen nemen tegen de absolute wereldtop. Dat doel komt steeds dichterbij, mede dankzij de steun van Hyundai.

Onlangs presenteerde Forze Hydrogen Racing zijn allernieuwste waterstofraceauto, de Forze IX (foto Hexashots).

Studenten TU Delft presenteren de Forze IX

Sinds vorig jaar deelt Hyundai zijn kennis op het gebied van brandstofceltechnologie met het waterstofraceteam van de TU Delft, beter bekend als Forze Hydrogen Racing. Onlangs presenteerden de zestig studenten van het team hun allernieuwste waterstofraceauto, de Forze IX.

De vierwielaangedreven Forze IX weegt 1.500 kg en telt twee brandstofcelsystemen met een gecombineerd vermogen van ruim 320 pk (en een piekvermogen van 800 pk), goed voor een topsnelheid van 300 km/u en een sprint van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden.

De Forze IX is revolutionair omdat deze waterstoftechnologie nooit eerder is gebruikt in zo’n krachtige raceauto. De technologie komt overeen met die van de Hyundai NEXO, de enige in serie geproduceerde SUV ter wereld met een waterstof-elektrische aandrijflijn.

Wat is waterstof en hoe werkt het?

Bij de ontwikkeling van zijn waterstofraceauto Forze IX kreeg Forze Hydrogen Racing hulp van Hyundai (foto Hexashots).

NEXO heeft eigen energiecentrale aan boord

In de basis is de NEXO een elektrische auto. Maar waar een gewone elektrische auto de stroom uit batterijen haalt, heeft een waterstofauto zijn eigen energiecentrale aan boord. Een brandstofcel zet waterstof om in elektrische energie waarmee de elektromotor wordt aangedreven.

Overigens is waterstof geen energiebron maar een drager van energie, net zoals benzine of een batterij. En die energie moet eerst worden opgewekt, bijvoorbeeld met behulp van zonne- of windenergie. Bij gebruik van waterstof komen geen vervuilende stoffen vrij, alleen zuiver water.

Sterker nog, voor een optimale werking moet de binnenkomende lucht zo schoon mogelijk zijn. Een super-luchtfilter zorgt ervoor dat 99,9 % van de deeltjes wordt gezuiverd. De gezuiverde lucht die niet naar de brandstofcel stroomt, verlaat de NEXO schoner dan het was binnengekomen.

Ontdek de Hyundai NEXO

De technologie in de waterstofraceauto Forze IX komt overeen met die van de Hyundai NEXO (foto Hexashots).

Ingenieurs van Hyundai Motor Europe Technical Center

Terug naar de Forze IX; de studenten van de Technische Universiteit Delft kunnen voor de verdere ontwikkeling van hun raceauto een beroep doen op de ingenieurs van het Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) dat gevestigd is in het Duitse Rüsselsheim.

De bijdrage van HMETC aan Forze Hydrogen Racing past binnen de plannen van Hyundai om toonaangevend te zijn met geëlektrificeerde voertuigen. Hyundai zet vol in op een serie ‘groene’ modellen, waaronder de NEXO, als duurzame oplossing voor emissieloze mobiliteit.

Hyundai wil vóór 2045 volledig CO2-neutraal zijn. Daarom stopt Hyundai vanaf 2035 in Europa met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Vanaf dat moment kun je alleen nog maar kiezen uit modellen met een batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijflijn.

Een betere wereld

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen