iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai en Forze Hydrogen Racing gaan krachten bundelen

Hyundai gaat zijn krachten bundelen met Forze Hydrogen Racing, het bekende waterstofraceteam van de TU Delft. Deze studenten zijn bezig met de ontwikkeling van de snelste waterstof-elektrisch aangedreven raceauto ter wereld, de Forze IX, en Hyundai deelt graag zijn kennis op het gebied van brandstofceltechnologie met dit briljante gezelschap.

Waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen hebben de toekomst, vindt Hyundai. De brandstofceltechniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s. Niet voor niets was Hyundai eind 2012 de allereerste autofabrikant die een auto met brandstofcel (Hyundai ix35 Fuel Cell) in productie nam. En sinds 2018 is er de NEXO, de bestverkochte auto met brandstofcel ter wereld.


Ontdek de NEXO

De vierwielaangedreven raceauto Forze IX heeft een topsnelheid van 300 km/u en accelereert van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden.

Emissievrij racen sinds 2007

Forze Hydrogen Racing houdt zich sinds 2007 bezig met emissievrij racen. Het team is ontstaan vanuit de TU Delft en bestaat uit ruim zestig studenten. Forze Hydrogen Racing heeft al verscheidene waterstof-elektrisch aangedreven raceauto’s ontwikkeld. Het meest recente model is de Forze IX. Deze raceauto met een brandstofcel volgt de Forze VIII op die in 2019 nog tweede werd in een officiële race op het TT-circuit in Assen.

De Forze IX is geïnspireerd op moderne langeafstandsracers uit het World Endurance Championship (WEC) en bedoeld om de grenzen van waterstofaandrijving te verleggen. Met de Forze IX wil het studententeam van de TU Delft deelnemen aan races en de strijd aangaan met de beste conventionele racewagens. Naar verwachting gaat de Forze IX voor een grote doorbraak zorgen in duurzaam racen.

Forze Hydrogen Racing houdt zich al sinds 2007 bezig met emissievrij racen. Het team is ontstaan vanuit de TU Delft en bestaat uit ruim zestig studenten.

Ingenieurs van Hyundai

Hyundai gaat zijn kennis op het gebied van brandstofceltechnologie delen met Forze Hydrogen Racing. De TU Delft-studenten kunnen voor de verdere ontwikkeling van hun raceauto’s een beroep doen op de ingenieurs van het Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) dat gevestigd is in het Duitse Rüsselsheim.

De twee brandstofcelsystemen in de 1.500 kg wegende Forze IX hebben een totaal gecombineerd vermogen van 240 kW. De vierwielaangedreven raceauto heeft een topsnelheid van 300 km/u en accelereert van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden. Volgens Forze Hydrogen Racing is de Forze IX revolutionair, aangezien deze technologie nog nooit eerder is gebruikt in zo’n krachtige waterstof-elektrische raceauto.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen