‘Elk visnet dat uit de oceaan wordt gehaald, is een bedreiging minder voor het leven in zee. Miljoenen dieren raken verstrikt in deze dodelijke vallen en dat trekt op zijn beurt grotere roofdieren aan die ook verstrikt raken. Daardoor ontstaat een vicieuze cirkel van dood en verderf’, zegt Veronika Mikos, directeur van Healthy Seas. ‘We zijn trots dat we onze samenwerking met Hyundai hebben kunnen uitbreiden naar Zuid-Korea, waar de omstandigheden vaak net zo uitdagend zijn als in de Noordzee waar ons werk is begonnen.’
Hyundai en de Nederlandse natuurbeschermingsorganisatie Healthy Seas willen zich ook buiten Europa sterk maken voor een schoner milieu en verleggen daarom hun grenzen. De twee partners zijn schoonmaakmissies begonnen bij de provincies Gangwon en Namae in het noordoosten van Zuid-Korea. In totaal hebben vrijwilligers van Ghost Diving Korea 425 kilo aan achtergelaten visnetten en verloren kooien uit zee opgevist.
Een belangrijke mijlpaal voor Hyundai
De schoonmaakmissie in Zuid-Korea markeert een belangrijke mijlpaal voor Hyundai. De samenwerking met Healthy Seas is een onderdeel geworden van de totale duurzaamheidsaanpak van Hyundai en onderstreept onze toekomstvisie Progress for Humanity. Hyundai wil zich nog meer profileren als een slim, verantwoordelijk lid van de samenleving dat duurzame (mobiliteits)oplossingen biedt. Door de handen ineen te slaan met Healthy Seas, helpt Hyundai de komende generaties aan een schoner milieu en een duurzamere wereld.
In maart 2022 onthulde Hyundai zijn nieuwste ESG-richting: The Right Move for the Right Future. ESG staat voor Environmental, Social & Governance en vat de drie duurzaamheid-gerelateerde verantwoordelijkheden van een bedrijf samen: milieu, maatschappij en goed ondernemingsbestuur. The Right Move for the Right Future schetst het streven van Hyundai om een duurzame toekomst voor de volgende generatie te smeden. Hyundai gelooft dat een duurzame toekomst een basisrecht is voor iedereen op aarde en blijft zich onvoorwaardelijk inzetten om van de wereld een betere plek te maken voor toekomstige generaties.
Bouwen aan een duurzaam zakelijk ecosysteem
Hyundai’s toekomstvisie Progress for Humanity omvat Creating Shared Value (CSV): dit vormt de basis van de bedrijfsvoering van Hyundai. Om meerwaarde te creëren voor de samenleving waarin Hyundai werkzaam is, wil het bouwen aan een duurzaam zakelijk ecosysteem. Hierop is het nieuwste CSV-initiatief van Hyundai geïnspireerd: Hyundai Continue. Via Hyundai Continue levert Hyundai baanbrekende inspanningen voor een duurzame toekomst. Het initiatief bestaat uit drie kerngebieden: Continue Earth, Continue Mobility en Continue Hope.
- Continue Earth belichaamt de wens van Hyundai om voor onze aarde te blijven zorgen. Dat is geheel in lijn met de samenwerking van Hyundai met Healthy Seas en omvat het herstel van fragiele ecosystemen, het stimuleren van de circulaire economie, het tegengaan van klimaatverandering en het behoud van de biodiversiteit.
- Hyundai blijft innoveren op het gebied van nieuwe mobiliteit. De technologie en verbeteringen die voortkomen uit de pijler Continu Mobility bieden oplossingen voor mensen met beperkte mobiliteit of die in afgelegen gebieden wonen. Ze helpen ook verkeersveiligheidstechnologie en andere activiteiten op het gebied van toekomstige mobiliteit verder ontwikkelen.
- Het laatste kerngebied betreft Continue Hope en is bedoeld om hoop te creëren voor toekomstige generaties. Hyundai speelt hierop in door toekomstige generaties op te leiden, de groei van jonge mensen te ondersteunen en talent te ontwikkelen.
Educatieve programma’s op scholen
Naast het opruimen en recyclen van afgedankte visnetten organiseert Healthy Seas educatieve programma’s op scholen om kinderen te leren hoe belangrijk het is om de zeeën en oceanen schoon te houden. De organisatie brengt jongere generaties op de hoogte van de negatieve effecten die vervuiling kan hebben op het leven in zee – en voor de mens. Meer weten over de samenwerking tussen Hyundai en Healthy Seas?