Boston Dynamics heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. De robotbouwer, onderdeel van Hyundai, stuurt zijn hydraulisch aangedreven Atlas met pensioen en daarvoor in de plaats komt een volledig elektrische Atlas. De mogelijkheden van deze gloednieuwe humanoïde robot – een robot die lijkt op een mens, met twee armen, twee benen en een hoofd – zijn ongekend. Benieuwd hoe dat eruitziet? In de video hieronder geven we je een klein voorproefje.
Menselijke taken
Humanoïde robots zijn ontworpen om menselijke taken uit te voeren, zoals tillen en objecten vastpakken en verplaatsen. Ze kunnen in verschillende omgevingen worden gebruikt, van fabrieken tot ziekenhuizen, om werk te doen dat voor mensen te zwaar, gevaarlijk of saai kan zijn. Een humanoïde robot probeert dus de menselijke functies na te bootsen om te helpen bij allerlei soorten taken.
Maar wat maakt een elektrische robot nou beter dan een hydraulische robot? Die laatste wordt aangedreven door vloeistof, meestal olie, en is vaak sterk en kan zware lasten tillen. Een elektrische robot wordt aangedreven door elektriciteit, heeft geen vloeistoffen nodig, is over het algemeen schoner, efficiënter en flexibeler en kan gemakkelijker worden geprogrammeerd voor verschillende taken. Elektrische robots zijn ook vaak stiller en hebben minder onderhoud nodig dan hydraulische robots.
Uiteenlopende toepassingen
Wereldwijd worden hydraulische Atlas-robots al voor de meest uiteenlopende toepassingen gebruikt, met name in industriële omgevingen. De gloednieuwe elektrische versie is ontworpen om nog beter te gedijen in echte werkomgevingen en onderstreept het streven van Hyundai en Boston Dynamics om de meest geavanceerde en bruikbare mobiele robots ter wereld te ontwikkelen.
De elektrische Atlas is sterker en flexibeler dan zijn voorganger, waardoor hij nog meer verschillende taken kan verrichten in nog diversere omgevingen. De nieuwste generatie robots is uitgerust met geavanceerde AI- en machine learning-tools om nog efficiënter te kunnen werken en zich aan te passen aan complexe situaties. Desgewenst biedt Boston Dynamics een compleet ecosysteem van software, services en ondersteuning om de inzet van robotica in echte werkomgevingen mogelijk te maken.
Robothond Spot
Atlas is niet de enige robot van Boston Dynamics waarmee Hyundai wereldwijd furore maakt. Ongetwijfeld ken je ook robothond Spot die met zijn mechanische poten in staat is over moeilijk begaanbaar terrein te lopen en achterwaartse salto’s te doen. En dan is er ook nog Stretch, een logistieke robot op wielen die is ontworpen om zware spullen in magazijnen en distributiecentra te verplaatsen zodat werknemers veiliger hun werk kunnen doen.
Behalve auto’s ontwikkelt Hyundai dus ook robots en zo verandert Hyundai steeds meer van een traditionele autofabrikant in een aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen. Hyundai ziet robotica en mobiliteit namelijk als twee zaken die elkaar aanvullen en elkaars ontwikkeling versnellen. Robots zullen de basis vormen voor toekomstige mobiliteitsoplossingen. Denk aan elektrisch reizen, voertuigen zonder bestuurder, exoskeletten, last-mile-oplossingen en synergetische vervoersmodellen binnen steden.
Progress for Humanity
Hyundai wil exceptionele robots maken die het leven van mensen verrijken. Daarbij gaat het niet om het vervangen van arbeid dat door mensen wordt verricht; het gaat er juist om dat robots ons werk veiliger, gemakkelijker en productiever maken. Dat streven is volledig in lijn met Hyundai’s toekomstvisie Progress for Humanity en toont de inzet van Hyundai voor het bevorderen en verbeteren van de veiligheid en het leven en welzijn van mensen.
Op de hoogte blijven van het laatste technologische ontwikkelingen bij Hyundai? Meld je dan nu aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.