iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

'Ooit zijn robots vertrouwde metgezellen in ons dagelijks leven'

Hyundai verandert steeds meer van een traditionele autofabrikant in een aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen. Robotica is een belangrijk onderdeel van die transformatie en daarom nam Hyundai vorig jaar de Amerikaanse robotbouwer Boston Dynamics over. Hyundai ziet robotica en mobiliteit namelijk als twee zaken die elkaar aanvullen en elkaars ontwikkeling versnellen. Wat moeten wij ons daar precies bij voorstellen? We vroegen het Marc Theermann, Chief Strategy Officer bij Boston Dynamics.

Wat is zo fascinerend aan robots?

Wat ik zo boeiend vind aan robotica is dat het de potentie heeft om de samenleving te transformeren. We stellen ons een wereld voor waarin robots op een dag naadloos in ons leven zullen integreren om ons bij te staan. En dan niet alleen voor een selecte, bevoorrechte groep mensen; het is de bedoeling dat robots het dagelijks leven voor iedereen verbeteren.

Wat is er voor nodig om een roboticus te zijn?

Om roboticus te zijn moet je een open mindset en een onverzadigbare nieuwsgierigheid hebben. Je moet begrijpen hoe en waarom mensen de dingen doen die ze doen voordat je robots kunt ontwikkelen. Alleen zo kunnen we robots nog verder perfectioneren.

Als je door ons kantoor loopt zul je merken dat onze robotici uit alle lagen van de bevolking en verscheidene disciplines komen. Daarom moedigen we iedereen die geïnteresseerd is in robots aan om bij ons te solliciteren.

Als roboticus moet je ook bereid zijn te falen. Aan elk succes op het gebied van robotica gaan talloze mislukkingen in de ontwikkelings- en testfase vooraf. Innovatie in robotica vereist een gezonde dosis geduld en passie.

De robot Spot helpt bij het uitvoeren van inspecties bij onder andere energie- en nutsbedrijven.

Hoe zie jij toekomstige mobiliteit en welke rol speelt robotica daarin?

Toekomstige mobiliteit zal er heel anders uitzien dan de mobiliteit zoals we die kennen. In de toekomst ligt de focus vooral op nog comfortabeler, schoner en efficiënter reizen.

Robotica en mobiliteit vullen elkaar aan en versnellen elkaar. Robots zullen de basis vormen voor toekomstige mobiliteitsoplossingen. Denk aan elektrisch reizen, voertuigen zonder bestuurder, exoskeletten, last-mile-oplossingen en synergetische vervoersmodellen binnen steden.

In hoeverre sluit robotica aan bij Hyundai's toekomstvisie Progress for Humanity?

Wij willen exceptionele robots maken die het leven van mensen verrijken. Daarbij gaat het niet om het vervangen van arbeid dat door mensen wordt verricht; het gaat er juist om dat robots ons werk veiliger, gemakkelijker en productiever maken. Zo dragen we bij aan Progress for Humanity.

Wat heeft jou doen inzien dat robotica niet alleen feitelijke technologie is, maar ook menselijk kan zijn?

Ik kwam bij Boston Dynamics met de ambitie om robots te commercialiseren en wellicht ‘companion robots’ of gezelschapsrobots te creëren die ons dagelijks leven verrijken. Het zal nog een decennium duren voordat ‘companion robots’ echt werkelijkheid worden, maar Boston Dynamics is het aangewezen bedrijf om dat voor elkaar te krijgen.

Het is fascinerend om de interactie van mensen met onze robot Spot gade te slaan. Ondanks het feit dat ze van nature begrijpen dat het een machine is, reageren mensen vaak hetzelfde als bij een echte hond. We hebben sterk de behoefte om emotioneel contact te maken en dat gevoel van verbondenheid gaat zelfs verder dan alleen contact tussen mensen.

We onderzoeken nog steeds hoe expressief en emotioneel robots kunnen zijn, maar we geloven dat er een volgende generatie intelligente robots voor nodig is om op een meer emotioneel niveau contact te maken en met mensen te communiceren. We zien een toekomst waarin robots op een dag vertrouwde metgezellen zullen zijn in ons dagelijks leven; het gevoel van verbinding en samenwerking zal daarin enorm belangrijk zijn.

De robot Stretch is ontworpen om zware spullen in magazijnen en distributiecentra te verplaatsen.

Wat hebben mensen voor wensen op het gebied van robotica? Of zijn robots vooral bedoeld voor de industriële sector?

Onze robots zijn vooral actief op de werkvloer. Spot helpt operationele teams bij het verzamelen van gegevens en het uitvoeren van inspecties bij onder andere energie- en nutsbedrijven. Ook wordt deze robot vaak gebruikt als leermiddel in de academische wereld. Stretch, onze nieuwe logistieke robot, is ontworpen om zware spullen in magazijnen en distributiecentra te verplaatsen zodat werknemers veiliger hun werk kunnen doen.

Waar stationaire robots al tientallen jaren actief zijn in fabrieken, zien we nu de eerste mobiele robots ons dagelijkse leven binnenlopen: op school, op het werk en uiteindelijk in onze woningen. In de toekomst zullen robots steeds meer deel gaan uitmaken van ons dagelijks leven en we verwachten dat ze op een dag niet meer weg te denken zullen zijn in onze kantoren, scholen, ziekenhuizen en uiteindelijk zelfs bij de mensen thuis. Robots zullen ons leven veiliger en gemakkelijker maken.

Hoe is het om te werken in het roboticalab van Boston Dynamics?

Fantastisch! Het zit er vol met briljante techneuten die samenwerken om baanbrekende ontwikkelingen in mobiele robotica te ontwikkelen. Het is heel gewoon om robots en operators de hele dag door de gangen en laboratoria te zien lopen, en overal waar je kijkt zijn robotonderdelen die nog in elkaar gezet moeten worden. We hebben zelfs een testgebied waar robots vierentwintig uur per dag zelfstandig missies uitvoeren, lang nadat onze medewerkers aan het einde van hun werkdag naar huis zijn gegaan.

Maar wat het leukst is aan ons kantoor zijn niet alleen de robots. Het zijn ook de fantastische mensen die we onze collega's mogen noemen. Boston Dynamics is de thuisbasis van een ongelooflijk gepassioneerde groep robotici die enorm veel plezier hebben in wat ze doen.

De humanoïde robot Atlas kan met gemak over allerlei obstakels bewegen.

Op welke vlakken onderzoekt Boston Dynamics toepassingen voor robotica?

Onze robots zijn uitgerust met geavanceerde mobiliteit, behendigheid en intelligentie die het mogelijk maken een weg te banen door moeilijk te doorkruisen ruimtes, van bouwplaatsen tot distributiecentra en magazijnen. We hebben drie robots in ons portfolio: Spot, een viervoeter die breed inzetbaar is voor commercieel en industrieel gebruik; Stretch, bedoeld voor magazijnautomatisering, en Atlas, onze humanoïde robot die met gemak over allerlei obstakels kan bewegen.

We werken ook samen met het Hyundai Motor Group Robotics Lab om technologie te verkennen die verband houdt met interactie tussen mens en robot. Dit omvat embedded AI, technologie voor mobiliteitsplatforms en draagbare robots. Hyundai Robotics Lab heeft verschillende draagbare robots ontwikkeld, waaronder het Vest Exoskeleton, Chairless Exoskeleton en Medical Exoskeleton.

Op welke gebieden zijn volgens Boston Robotics de kansen voor robotica het grootst?

We zien een enorme kans voor Spot in industriële omgevingen. Tegenwoordig zijn er wereldwijd al bijna duizend Spots die enorm waardevol werk verrichten, zoals het in kaart brengen van stralingszones in nucleaire faciliteiten. En we blijven samen met onze klanten voortdurend zoeken naar nieuwe uitdagingen voor Spot.

Stretch, onze nieuwste robot, is speciaal ontworpen voor het verplaatsen van dozen in magazijnen en distributiecentra. Door alle uitdagingen waarvoor de pandemie heeft gezorgd in de toeleveringsketen, denken wij dat Stretch een belangrijke bijdrage kan leveren aan het draaiende houden van de goederenstroom. Ook draagt hij bij aan een veiligere en productievere manier van werken.

DHL heeft onlangs aangekondigd Stretch-robots te kopen om te helpen bij zijn Noord-Amerikaanse activiteiten. En we verwachten een sterke marktinteresse als gevolg van het succes van ons Early Adopter-programma. Op langere termijn zien we grote kansen voor robots die meer servicegericht zijn, ook in de consumentenwereld. Deze technologie is gericht op mensen en omvat AI, draagbare robots en mobiliteitsplatformtechnologie. Met deze robots kunnen klanten robotgebaseerde toepassingen in hun dagelijks leven ervaren.

De Vest EXoskeleton van Hyundai helpt productiemedewerkers in de (auto)industrie.

Wat maakt Boston Dynamics zo bijzonder in deze branche?

Wat Boston Dynamics onderscheidt van zijn concurrenten is dat we met succes mobiele robots in de bedrijfsvoering hebben geïntegreerd. Boston Dynamics is een gevestigde leider en innovator op het gebied van robotica en we werken samen met veel van 's werelds toonaangevende industriële bedrijven.

Hoe verandert de overname van Boston Dynamics door Hyundai de manier waarop elke partij afzonderlijk robotica ontwikkelt?

Deze samenwerking is beslist meer dan de som der delen. Gelukkig hebben Boston Dynamics en Hyundai complementaire sterke punten; zo creëren we synergie op technologisch vlak. Waar Hyundai's Robotics Lab zich vooral richt op het ontwikkelen van servicegerichte, mensgerichte technologieën, zoals AI, servicerobots en mobiele platforms, ontwikkelt Boston Dynamics vooral flexibele mobiele robots voor de industriële en logistieke sector.

Welke projecten zitten er aan te komen?

We hebben al een aantal samenwerkingsprojecten in de pijplijn. Veel zijn vertrouwelijk. Wat ik wel kan zeggen is dat we van plan zijn onze robots eind 2022 te implementeren in het Hyundai Global Innovation Center in Singapore. We hebben er ook al mee getest in de fabriek van Kia in Gwangmyeong, waar Spot dient als veiligheids- en onderhoudsoplossing.

En over het algemeen zullen we samen met Hyundai de ontwikkeling van robottechnologie leiden en in de nabije toekomst aanvullende mogelijkheden onderzoeken om samen te werken.

Welke projecten worden de komende tijd opgestart?

Onze teams werken samen aan behoorlijk grote projecten en we kijken ernaar uit om in de nabije toekomst meer details te delen. Een ambitieus idee is om een nieuwe waardeketen te creëren die varieert van de fabricage van robotcomponenten tot op robots gebaseerde, slimme logistieke oplossingen. Het staat nog in de kinderschoenen, maar ziet er veelbelovend uit.

De verkoop van Spot is gestaag toegenomen sinds de commerciële lancering in 2020, en we zien een sterke vraag naar Stretch van early adopter-klanten zoals DHL. Met Hyundai zullen we blijven zoeken naar nieuwe marktkansen en toepassingen voor Spot binnen de industriële en publieke sector, en we hopen te vertrouwen op Hyundai's productie- en supply chain-expertise wanneer we de verkoop van Stretch in de logistieke sector in 2022 beginnen op te voeren.

Volg het laatste nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste technologische ontwikkelingen bij Hyundai? Meld je dan nu aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.

Inschrijven nieuwsbrief

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen