iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai bouwt nieuwe fabriek voor elektrische auto’s én batterijen

Hyundai pakt stevig door met de ontwikkeling van geëlektrificeerde auto’s en kondigt de bouw van een speciale EV-fabriek aan. In de gloednieuwe productiefaciliteit gaat Hyundai zowel volledig elektrische auto’s als batterijen maken. Met de bouw van de nieuwe fabriek in de staat Georgia in de Verenigde Staten is een investering 5,54 miljard dollar gemoeid.

Hyundai heeft al een fabriek in de staat Alabama met een productiecapaciteit van bijna 400.000 auto’s per jaar.

8.100 nieuwe banen

De bouw van de nieuwe fabriek begint in 2023 en levert naar verwachting 8.100 nieuwe banen op. Begin 2025 rollen de eerste exemplaren van de band. De jaarlijkse capaciteit bedraagt 300.000 eenheden. Omdat alle productieprocessen – orderverzameling, inkoop, logistiek en productie – worden geoptimaliseerd met behulp van onder meer AI (artificial intelligence), wordt de faciliteit ook wel een ‘intelligente fabriek’ genoemd. Ook zullen robots bijdragen aan het veiliger, gemakkelijker en productiever maken van de arbeid verricht door de werknemers.

Dat de nieuwe fabriek in Georgia verrijst, is geen toeval. Hyundai geniet een sterke marktpositie in de Verenigde Staten en noteerde in het eerste kwartaal nog een nieuw verkooprecord. Bovendien heeft Hyundai al een fabriek in de staat Alabama met een productiecapaciteit van bijna 400.000 auto’s per jaar. ‘De VS hebben altijd een belangrijke plaats ingenomen in de wereldwijde strategie van Hyundai Motor Group’, aldus Chairman Euisun Chung. ‘Het is fantastisch om samen met de staat Georgia nieuwe impulsen te geven aan elektrische mobiliteit en duurzaamheid in de VS.’

Hyundai Motor Group wil zijn marktleiderschap versterken op diverse gebieden, zoals Urban Air Mobility (UAM).

Investering van ruim 10 miljard dollar

Behalve in een nieuwe fabriek voor elektrische auto’s en batterijen zet Hyundai in Amerika ook nadrukkelijk in op innovatie. Een investering van meer dan 10 miljard dollar moet het mogelijk maken dat Hyundai de komende jaren verder transformeert van autofabrikant naar mobiliteitsaanbieder van de toekomst door oplossingen aan te bieden die passen bij de manier van leven van zijn klanten. Tegelijk wil de Group zijn marktleiderschap versterken op diverse gebieden, zoals autonoom rijden, elektrificatie, brandstofcellen, robotica en Urban Air Mobility (UAM).

Robotica is een belangrijk onderdeel van de transformatie van Hyundai. Eerder al nam Hyundai daarom de Amerikaanse robotbouwer Boston Dynamics over, een pionier op dit gebied en wereldleider in geavanceerde robotdynamica. Boston Dynamics kreeg onder andere bekendheid met zijn humanoïde robot Atlas, maar oogst vooral bewondering met zijn robothond Spot die met zijn mechanische poten over moeilijk begaanbaar terrein loopt en achterwaartse salto’s doet.

De IONIQ 5-robotaxi van Hyundai en Motional is een autonoom rijdend voertuig van Level 4.

IONIQ 5-robotaxi

Daarnaast pioniert Hyundai met autonoom rijden via Motional, een onderneming die in 2020 samen met het toonaangevende Amerikaanse mobiliteitstechnologiebedrijf Aptiv in Boston is opgericht. Motional test momenteel de IONIQ 5-robotaxi op Amerikaanse openbare wegen en wil in 2023 met commerciële dienstverlening beginnen. De IONIQ 5-robotaxi is een autonoom rijdend voertuig van Level 4 dat de twee belangrijkste technologieën van toekomstige mobiliteit samenbrengt: elektrificatie en autonomie.

Op de hoogte blijven van het laatste technologische ontwikkelingen bij Hyundai? Meld je dan nu aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.

Blijf op de hoogte

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen