iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai stijgt weer drie plaatsen in top 100 Best Global Brands

Behalve een van de grootste en bekendste autofabrikanten ter wereld is Hyundai ook een van de waardevolste merken ter wereld. Hoeveel de waarde van het merk nu precies bedraagt? Daarvoor moeten we bij Interbrand zijn. Volgens het gerenommeerde marktonderzoeksbureau is de merkwaarde van Hyundai momenteel 20,4 miljard dollar. Een jaar geleden was dat nog 17,3 miljard dollar. Een forse stijging dus.

Elk jaar zet Interbrand de 100 waardevolste merken ter wereld op een rij. Op die Best Global Brands ranglijst – wereldwijd de belangrijkste graadmeter voor merkwaarden – bezet Hyundai de 32ste plek. Een jaar eerder was dat nog plek 35. Volgens het marktonderzoeksbureau steeg de merkwaarde van Hyundai in 2023 met maar liefst 18 procent. Het is het dertiende achtereenvolgende jaar dat de merkwaarde van Hyundai stijgt. In 2010 stond Hyundai nog 65ste met een merkwaarde van 5 miljard dollar.

Jaar Ranglijst Merkwaarde (in miljarden dollars)
2023 32 20,4
2022 35 17,3
2021 35 15,2
2020 36 14,3
2019 36 14,1
2018 36 13,5
2017 35 13,2
2016 35 12,5
2015 39 11,3
2014 40 10,4
2013 43 9,0
2012 53 7,5
2011 61 6,0
2010 65 5,0

 

Hyundai maakt grote stappen

De stijgende lijn op de Best Global Brands ranglijst is opmerkelijk. Vooral de laatste jaren maakt Hyundai grote stappen en dat mag voor een belangrijk deel op het conto van Euisun Chung worden geschreven. Sinds de aanstelling van de Koreaan in 2020 tot Executive Chair van Hyundai Motor Group is de merkwaarde van Hyundai met 6 miljard dollar gestegen. Sinds het debuut van Hyundai op de Best Global Brands ranglijst in 2005 – met een merkwaarde van 3,5 miljard dollar – is de merkwaarde bijna verzesvoudigd.

Euisun Chung heeft ervoor gezorgd dat Hyundai vooroploopt als het gaat om technologische innovaties. En dat gaat veel verder dan alleen het elektrificeren van het gamma. Hyundai investeert nadrukkelijk in de ontwikkeling van slimme mobiliteitsoplossingen, waarbij de focus ligt op nog comfortabeler, schoner en efficiënter reizen. Robots zullen de basis vormen voor toekomstige mobiliteitsoplossingen en daarom is robotica een belangrijk onderdeel van de transformatie die Hyundai doormaakt.

13 automerken in top 100

De top 100-lijst van Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep. In de top 100 van Best Global Brands staan dertien automerken, met Hyundai op de zesde plek. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Microsoft en Amazon. De drie merken vertegenwoordigen waardes van respectievelijk 502, 316 en 277 miljard dollar.

Wil je niets missen en altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws over Hyundai? Meld je dan nu aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.



Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen