De eerste trucks op waterstof staan op het punt Europa te veroveren en de verwachting is dat deze vrachtwagens met brandstofcel binnen enkele jaren ook in Nederland zullen rijden. Na de succesvolle lancering van de waterstof-elektrisch aangedreven personenauto NEXO is het Hyundai nu dus ook menens in de bedrijfssector. Te beginnen in Zwitserland. Bekijk onderstaande infographic (klik op de afbeelding voor een grote weergave).
1.600 Hyundai’s H2 Xcient
Hyundai ziet een grote toekomst weggelegd voor waterstof-elektrische aandrijflijnen in zwaar transport, zoals vrachtwagens en schepen. Waterstof wordt al volop gebruikt door de industrie en de verwachting is dat dat alleen maar zal toenemen.
Zwitserland heeft de primeur. Daar zullen de komende vijf jaar 1.600 Hyundai’s H2 Xcient worden geleverd. Deze waterstof-elektrische vrachtwagens gaan onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens in het Alpenland voor hun rekening nemen.
Een eigen netwerk van vulstations moet ervoor zorgen dat de trucks van waterstof worden voorzien. De Zwitserse overheid subsidieert de waterstofplannen door transporteurs die overschakelen op schoon vervoer fiscale voordelen te bieden.
Voor de levering van de 1.600 vrachtwagens heeft Hyundai met het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2 Energy de joint venture Hyundai Hydrogen Mobility (HMM) opgezet. HMM leaset de waterstoftrucks H2 Xcient aan transport- en logistieke bedrijven.
Reductie van 65 ton CO2 per jaar
Elke waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagen zorgt voor een reductie van ongeveer 65 ton CO2 per jaar. Het doel is om tegen 2025 zo’n 1.600 van dergelijke milieuvriendelijke trucks op de weg te hebben. De eerste 50 exemplaren worden nog dit jaar uitgeleverd aan Zwitserland.
Voor de productie van de benodigde groene waterstof zorgt Hydrospider, een joint venture tussen wereldmarktleider op het gebied van industriële gassen Linde, het waterstofbedrijf H2 Energy en de waterkrachtcentrale bij Gösgen in het Zwitserse Alpiq.
De fabriek van Hydrospider zal jaarlijks ongeveer 300 ton waterstof produceren, genoeg voor 50 vrachtwagens of 1.700 personenauto’s. Om één waterstoftankstation kosteneffectief te maken, zijn 15 vrachtwagens met een brandstofcel nodig.
Geen loodzware accu’s nodig
Waterstoftechnologie is perfect voor vrachtwagens. Waterstof is namelijk eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck plaatst, blijft de laadruimte intact.
Twee 95 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven waterstofreservoirs met in totaal een opslagcapaciteit van circa 34 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan 15 minuten.
Onlangs presenteerde Hyundai de HDC-6 NEPTUNE Concept, een studiemodel van een waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagen. De HDC-6 NEPTUNE Concept is een doorontwikkelde versie van de H2 Xcient en dus ook uitgerust met een brandstofcel.
Mis niets van de laatste ontwikkelingen
Op het gebied van mobiliteit is veel meer mogelijk dan alleen auto’s maken. Hyundai wil grenzen verleggen, grenzen doorbreken en zich verdiepen in allerlei slimme innovaties. Op de hoogte blijven van de laatste technologische ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.