Hyundai is een van de weinig autofabrikanten met batterij-elektrische auto’s in zijn line-up die niet alleen stroom kunnen laden, maar ook stroom kunnen teruggeven. Superhandig, want daarmee kun je waar en wanneer je maar wilt elektrische apparaten – bijvoorbeeld een strijkbout – van energie voorzien. RTL Autowereld wilde wel eens weten hoe dat er in de praktijk uitziet en dat leverde de volgende leuke en interessante reportage op.
Vehicle-to-Load (V2L)
Zowel de IONIQ 5 als de IONIQ 6 is standaard uitgerust met Vehicle-to-Load-technologie (V2L) waarmee je onderweg en op locatie elektrische apparaten via de auto kunt opladen. V2L is te gebruiken via een laadaansluiting onder de achterbank, voor het opladen van bijvoorbeeld een laptop, maar ook via een laadaansluiting aan de buitenzijde van de auto, bijvoorbeeld voor het opladen van een elektrische fiets. Hiervoor heb je wel een aparte adapter nodig.
Vehicle-to-Grid (V2G)
Maar de IONIQ 5 en IONIQ 6 kunnen nog veel meer. Zoals stroom teruggeven aan het elektriciteitsnet, of direct aan een woning of een kantoor*. Dat noemen we Vehicle-to-Grid (V2G) en dankzij deze technologie worden we minder afhankelijk van energiecentrales die voor vervuiling en hoge energieprijzen tijdens piekuren zorgen. Hoe V2G-technologie werkt en wat de maatschappelijke voordelen precies zijn, lees je hier.
Electric-Global Modular Platform (e-GMP)
De IONIQ 5 en IONIQ 6 maken gebruik van het Electric-Global Modular Platform (e-GMP) dat speciaal is ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen van Hyundai. Het biedt grote voordelen op het gebied van prestaties, veiligheid en ruimte. Dankzij het 800V-systeem laden de IONIQ 5 en IONIQ 6 ultrasnel op. Binnen vijf minuten is de actieradius vergroot met 100 km.
Na de IONIQ 5 en IONIQ 6 volgt de IONIQ 7
Na de IONIQ 5 en IONIQ 6 introduceert Hyundai nog een volledig elektrische model onder zijn line-up-merk IONIQ dat zich exclusief richt op batterij-elektrisch aangedreven auto’s: de IONIQ 7. Dit is een grote elektrische SUV met een futuristische uiterlijk en lounge-achtige interieur waarvan in 2021 op de AutoMobility LA in Los Angeles een studiemodel werd gepresenteerd, genaamd SEVEN.
*Op dit moment is geen enkel model van Hyundai met de V2G-functie uitgevoerd. Dit betekent ook dat V2G niet beschikbaar komt op de IONIQ 5 en IONIQ 6 zoals wij deze nu kennen. De Hyundai’s IONIQ 5 die op dit moment worden ingezet rondom de verschillende V2G projecten zijn tevens anders uitgevoerd dan de reguliere IONIQ 5. Achteraf zal deze functie dan ook niet beschikbaar komen via welke update dan ook.