iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Dura Vermeer laat bouwkeet draaien op stroom uit IONIQ 5

De IONIQ 5 is nog een van de weinige elektrische auto’s met ultra-slimme Vehicle to Load (V2L)-technologie. Daarmee kun je – waar je ook wilt – andere elektrische apparaten van stroom voorzien, zoals een elektrische fiets, een laptop of een televisie. De IONIQ 5 zou dus ook prima als alternatief voor een aggregaat kunnen dienen en dat klinkt bouwbedrijven weer als muziek in de oren. Zo onderzoekt Dura Vermeer op windparkproject Windplanblauw in Flevoland de mogelijkheid om bouwketen volledig te laten draaien op accu’s van elektrische auto’s en voor die pilot stelde Hyundai een IONIQ 5 beschikbaar.

Dura Vermeer test hoe de stroom rechtstreeks uit de Hyundai IONIQ 5 onttrokken kan worden ten behoeve van de keet.

Samenwerking met AirQon

De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, moet voldoende zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en stroomvoorziening voor de keet. In deze pilot test Dura Vermeer hoe de stroom rechtstreeks uit de auto onttrokken kan worden ten behoeve van de keet.

Een elektrische auto inzetten als aggregaat is niet nieuw. Het Europese subsidieproject AirQon zet een soortgelijke techniek al in voor de festivalbranche, waar de stroom nu veelal nog van dieselgenerators komt. De door AirQon opgedane kennis wordt in deze pilot op de bouwplaats toegepast en verder getoetst in de praktijk.

‘De IONIQ 5 is de eerste auto waar je zonder extra kasten en benodigdheden gewoon een stekker in kunt pluggen en stroom kunt aftappen.’

Snel concrete stappen zetten

‘Met de techniek van Hyundai en de ervaring van AirQon kunnen we snel concrete stappen zetten’, aldus Gijs Naarding, directeur bij Dura Vermeer. ‘De oplossing is een slimme en toegankelijke manier om werkplekken te voorzien van emissieloze energie. Dat maakt het resultaat van de pilot ook interessant voor gemeentes, opdrachtgevers, bouwers, energiecentra en de automobielsector.’

Anne Koudstaal, Innovatiemanager bij Dura Vermeer en een van de verantwoordelijken voor de uitvoering van de pilot: ‘Deze samenwerking bij deze pilot is echt bijzonder. Bovendien kunnen we de IONIQ 5 hiervoor gebruiken. Het is de eerste auto waar je zonder extra kasten en benodigdheden gewoon een stekker in kunt pluggen en stroom kunt aftappen.’

De IONIQ 5 is het eerste model van Hyundai die mogelijkheden biedt voor Vehicle to Load en Vehicle to Grid.

Een energiecentrale op wielen

Eén van de duurzaamheidsambities van Dura Vermeer is “Uitstoot op 0”. Vanaf 2025 wil het bedrijf volledig emissievrij actief zijn op bouwplaatsen. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen.

Voor Hyundai is de pilot een mooie manier om te laten zien wat de IONIQ 5 allemaal in huis heeft op technologisch gebied. Dit is het eerste model van Hyundai die mogelijkheden biedt voor Vehicle to Load en Vehicle to Grid. Niet voor niets noemen we onze nieuwste elektrische auto een energiecentrale op wielen.


Ontdek de IONIQ 5

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen