In 2017 verraste Hyundai vriend en vijand met een sportauto die iedereen wakker schudde: de i30 N. De hot hatch was bij zijn debuut niet alleen net zo goed als zijn concurrenten, op veel punten was hij zelfs beter. En dat in een wereld die al decennia wordt gedomineerd door dezelfde autofabrikanten! Drie jaar na zijn debuut is daar de vernieuwde i30 N. En die is nog beter, nog mooier, nog spannender dan zijn voorganger. Bekijk de eerste videobeelden:
Sportauto van het Jaar 2018
De Hyundai i30 N was in 2017 Hyundai’s eerste high-performance productiemodel. Inmiddels zijn er in Europa 25.000 exemplaren van verkocht en is de auto meerdere keren onderscheiden, onder meer door het gerenommeerde Duitse automagazine Auto Bild dat de auto de titel ‘Sportauto van het Jaar 2018’ toekende.
De vernieuwde Hyundai i30 N bouwt voort op het succes van zijn voorganger en biedt tal van verbeteringen op het gebied van design en rijgedrag. In het model past Hyundai veel meer lichtgewicht materialen toe, die er mede voor zorgen dat de auto lichter en wendbaarder is en een betere wegligging heeft.
Geboren voor het circuit
Het design van de vernieuwde Hyundai i30 N kun je samenvatten in drie woorden: prestaties, emotie en uitstraling. De auto straalt uit dat hij voor het circuit geboren is. Het bekende N-logo in de brede grille springt direct in het oog en komt ook terug op de wielen. Ook opvallend zijn de nieuwe LED-koplampen met V-vormige dagrijverlichting.
De grote achterspoiler op de i30 N – met daarin het stoere driehoekige derde remlicht – zorgt voor downforce en een goede balans van de auto. De achterlichten van de i30 N zijn ook vernieuwd en voorzien van opvallende LED’s. De twee grote uitlaten, geïntegreerd in de diffuser, versterken de sportieve uitstraling van de i30 N.
Lichtmetalen 19-inch velgen
De i30 N is standaard uitgerust met lichtmetalen 18-inch velgen. Met het Performance Package is hij verder voorzien van een aantal uiterlijke wijzigingen, zoals gesmede lichtmetalen 19-inch velgen die sterker en lichter zijn dan de huidige velgen. Hun zijdeglanzend donkergrijze afwerking contrasteert sterk met de N-specifieke rode remklauwen met N-logo.
De Hyundai i30 N wordt aangedreven door een 2.0-liter turbomotor die gekoppeld is aan een handmatig te bedienen zesversnellingsbak (6MT) of een achttraps N DCT-transmissie met dubbele natte plaatkoppeling. In de standaarduitvoering heeft de i30 N met 6MT een vermogen van 184 kW (250 pk) en een maximumkoppel van 353 Nm.
Topsnelheid van 250 km/u
Met het Performance Package heeft de motor een vermogen van 206 kW (280 pk) en een koppel van 392 Nm (resp. 5 pk en 39 Nm meer dan de vorige versie met Performance Package). Van beide uitvoeringen ligt de topsnelheid op 250 km/u. Met het Performance Package vergt de acceleratie van 0 naar 100 km/u slechts 5,9 seconden en dat is 0,2 seconden of 3 procent sneller dan de vorige versie.
De Hyundai i30 N is voorzien van nog meer actieve Hyundai Smart Sense-veiligheids- en assistentiesystemen dan voorheen. Zo is Forward Collision-Avoidance Assist verbeterd en detecteert het nu ook voetgangers (FCA-P). Lane Following Assist (LFA) houdt de auto al voordat die afwijkt van zijn lijn in het midden van de rijstrook.
Houd me op de hoogte
Op de hoogte blijven van het nieuws rond de vernieuwde sportauto Hyundai i30 N? Houd dan deze website goed in de gaten! Of meld je aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.