Voor de KONA Electric blijkt het testprotocol abusievelijk incorrect te zijn gehanteerd door de onafhankelijke toezichthoudende instantie. Die testte de elektrische Hyundai langer dan is voorgeschreven op de stadscyclus – met lagere snelheden en een lager energieverbruik – waardoor de meetresultaten een onjuist beeld geven van de werkelijkheid.
Anders dan eerder aangegeven bedraagt het rijbereik van de KONA Electric niet 482 km, maar 449 km. Vergeleken met vergelijkbare modellen van andere merken mag de actieradius van de 100 % elektrische SUV nog steeds zeer riant genoemd worden.
De WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) vervangt sinds dit jaar de New European Driving Cycle (NEDC) die stamt uit 1992. Alle nieuwe auto’s in de Europese Unie worden onderworpen aan deze nieuwe, onafhankelijke test.
De officiële WLTP-cijfers van de Hyundai KONA Electric zijn bijgesteld. De volledig elektrische SUV (64 kWh) kan op een volle batterij 449 km afleggen. Hyundai corrigeert de WLTP-cijfers voor de actieradius van de KONA Electric na het signaleren van onvolkomenheden in de WLTP-testprocedure. Deze is uitgevoerd door een onafhankelijke organisatie – en niet door Hyundai – die toezicht hield op het proces.