iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

IONIQ 6 is een aerodynamisch juweeltje en komt tot wel 614 km ver op een volle accu

Natuurlijk hebben de designers van de IONIQ 6 hun uiterste best gedaan om er een zo mooi mogelijke auto van te maken, maar wat ze vooral voor ogen hadden was een auto die zo ver mogelijk zou komen op een volle accu. Dat is gelukt, want behalve heerlijke looks heeft de IONIQ 6 ook een fantastisch rijbereik, namelijk 614 kilometer*. Dat is officieel vastgesteld aan de hand van de meetcyclus WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).

Hoe gestroomlijnder een elektrische auto, hoe minder luchtweerstand en hoe groter de actieradius. Logisch dat de makers van de IONIQ 6 alles uit de kast hebben gehaald om van de gloednieuwe Hyundai een aerodynamisch juweeltje te maken.

Een tweetal spoilers aan de achterzijde draagt bij aan de zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt van de IONIQ 6.

Laag front en actieve luchtlaten

Zo kreeg de IONIQ 6 behalve een laag front en actieve luchtlaten aan de voorzijde ook wielkastverkleiners, een tweetal spoilers aan de achterzijde en slanke digitale zijspiegels (optioneel) om hem zo gestroomlijnd mogelijk te maken.

Ook onder de auto zijn aerodynamische invloeden zichtbaar: het onderstel is volledig afgedekt en de ruimte in de wielkasten is gereduceerd. Alles bij elkaar leverde dat een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21 op. En dat is voor autobegrippen laag. Héél laag.

Daarnaast wordt de riante actieradius van de IONIQ 6 mogelijk gemaakt door het speciale platform waarop de elektrische Hyundai is gebouwd. Dit Electric Global Modular Platform (E-GMP) levert optimale elektrische prestaties en maakt razendsnel opladen mogelijk.

Het E-GMP-platform van de IONIQ 6 maakt behalve een vlakke vloer ook een ruim interieur mogelijk.

Laden met 800 volt is standaard

De E-GMP-architectuur van de IONIQ 6 is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties, waarbij laden met 800 volt standaard is. Laden met 400 volt is mogelijk zonder dat daarvoor extra uitrusting of een adapter noodzakelijk is.

Het E-GMP is speciaal ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en door zijn modulaire karakter geschikt voor auto’s in verschillende segmenten. De extreem platte batterij bevindt zich in de bodemplaat en maakt behalve een ruim interieur ook een vlakke vloer mogelijk.

Op de hoogte blijven van het nieuws rond de IONIQ 6? Schrijf je in voor de speciale IONIQ 6-nieuwsbrief.


Inschrijven IONIQ 6-nieuwsbrief

*Versie met 77,4 kWh-batterij, achterwielaandrijving en 18-inch wielen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen