iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Zo werkt zelflerende Smart Cruise Control van Hyundai

Cruise Control kennen we allemaal: het is een slim systeem dat zorgt voor een constante snelheid van de auto zonder dat je als bestuurder gas hoeft te geven. Maar het kan nog veel slimmer. Hyundai werkt namelijk aan de ontwikkeling van ’s werelds eerste zelflerende Smart Cruise Control. Dat betekent dat het rijgedrag van de bestuurder automatisch wordt geïmiteerd bij ingeschakelde cruise control.

Hoe dat kan? Door kunstmatige intelligentie (AI) toe te voegen aan het geavanceerde rijassistentiesysteem van Hyundai, genaamd ADAS. De nieuwe technologie herkent bepaalde rijpatronen van de bestuurder en past die toe in Smart Cruise Control (SCC).

Sensoren, een camera aan de voorzijde en een radar verzamelen voortdurend informatie over de rijstijl van de bestuurder.

Afstand bewaren tot de voorligger

Smart Cruise Control is een essentieel onderdeel van ADAS en maakt een belangrijke functie van dit geavanceerde rijassistentiesysteem mogelijk, namelijk afstand bewaren tot de voorligger terwijl de auto rijdt op de snelheid die de bestuurder heeft gekozen.

Zelflerende karakter

Het zelflerende Smart Cruise Control SCC-ML (ML staat voor Machine Learning, oftewel zelflerend) combineert kunstmatige intelligentie en Smart Cruise Control in een systeem dat de rijpatronen en -gewoonten van de bestuurder zelfstandig leert kennen. Dankzij het zelflerende karakter rijdt de Smart Cruise Control autonoom op precies dezelfde manier als de bestuurder.

Sensoren, camera en radar

Hoe werkt het? Sensoren, een camera aan de voorzijde en een radar verzamelen voortdurend informatie over de rijstijl van de bestuurder. Die informatie wordt samengebracht in een centrale computer die er de rijstijl van de bestuurder uit destilleert. Daarbij past het systeem AI-technologie toe die ‘zelflerend algoritme’ wordt genoemd.

Dankzij het zelflerende karakter rijdt de slimme Smart Cruise Control van Hyundai autonoom op precies dezelfde manier als de bestuurder.

Geen onwenselijk rijgedrag

De informatie over de rijstijl wordt regelmatig geactualiseerd via de sensoren, zodat SCC-ML altijd de huidige rijstijl van de bestuurder kent en gebruikt. Bovendien is SCC-ML zodanig geprogrammeerd dat eventueel onwenselijk rijgedrag niet wordt overgenomen. Daarmee verhoogt het systeem de verkeersveiligheid en de betrouwbaarheid.

Autonoom rijden op Level 2,5

In combinatie met het binnenkort te introduceren Highway Driving Assist – snelwegassistentie met automatische rijstrookassistentie – bereikt SCC-ML autonoom rijden op Level 2,5. Dus: autonoom sturen, remmen en gasgeven in bepaalde situaties, bijvoorbeeld in files, is mogelijk. De auto kan zijn positie op de weg bepalen en zelfstandig waarnemen wat er rondom de auto gebeurt.

Als eerste het laatste nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Hyundai? Meld je dan nu aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.

Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen