iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Zo helpt virtual reality Hyundai bij het ontwerpen van auto’s

Hyundai is de afgelopen jaren steeds meer geëvolueerd van een traditionele autofabrikant in een leverancier van slimme mobiliteitsoplossingen. Robotica is een belangrijk onderdeel van die transformatie, net zoals Urban Air Mobility, autonoom rijden en virtual reality (VR). De voordelen van deze laatste technologie hebben we hier al uitvoerig belicht, maar wat is VR nu eigenlijk en hoe gaat het in z’n werk?

Speciale virtual reality-bril

Dat Hyundai aantrekkelijke auto’s maakt is bekend. Maar wat gaat er allemaal aan vooraf voordat een gloednieuwe Hyundai in de showroom verschijnt? Dat blijkt een even ingewikkeld als boeiend proces waarbij steeds meer gebruikgemaakt wordt van slimme tools. Zoals virtual reality, ook wel virtuele werkelijkheid genoemd. Het is een computertechniek waarbij een realistische situatie wordt nagebootst in een gesimuleerde omgeving. Hiervoor heb je een speciale virtual reality-bril nodig die je het gevoel geeft dat je mentaal en fysiek in een andere (virtuele) wereld bent.

Een VR-bril vervangt de zichtbare werkelijkheid door een beeld dat door de computer gegenereerd wordt. De bril bevat namelijk een beeldscherm en sluit je zicht op de buitenwereld af. Bovendien ervaar je diepte in de virtuele omgeving waardoor je in 3D kijkt. Een virtuele werkelijkheid kan een geheel fictieve omgeving zijn (zoals in een computergame) of een simulatie van de wereld zoals we die kennen. Bijvoorbeeld een ruimte met daarin een virtuele auto waaraan designers van over de hele wereld tegelijkertijd kunnen knutselen alsof ze fysiek bij elkaar zijn.

Designproces sneller en efficiënter

VR-technologie maakt het designproces veel sneller en efficiënter. Niet voor niets zijn de ontwerpers van Hyundai die werkzaam zijn in de zes designcentra over de hele wereld, overgestapt op een volledig digitale aanpak. Dankzij VR kunnen ze op verschillende continenten tegelijkertijd samenwerken. Nog een voordeel: Omdat er veel minder materiaal wordt gebruikt (zoals papier voor de schetsen en klei voor de kleimodellen) is het moderne ontwerpproces ook nog eens veel duurzamer dan traditionele methoden.

Een goed voorbeeld van hoe Hyundai virtual reality gebruikt voor het ontwerpen van nieuwe modellen, is SEVEN. Deze concept car is het eerste studiemodel van Hyundai dat volledig digitaal is ontworpen. SEVEN is een grote SUV met een futuristische uiterlijk en lounge-achtige interieur en weerspiegelt de toekomstige designrichting van Hyundai. De lange wielbasis en vlakke vloer maken de weg vrij voor een nog slimmere benutting van ruimte. Benieuwd wat Hyundai nog meer voor ons in petto heeft? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrief

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen