iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Zo bevalt de IONIQ 5 na 20.000 elektrische kilometers

Hoe bevalt de IONIQ 5 als je er langere tijd in hebt kunnen rijden, als je er bijna 20.000 kilometer mee hebt afgelegd, bij zowel winterse als zomerse temperaturen en dus totaal verschillende laadomstandigheden? Voor de rubriek Onze Garage testte Autovisie een half jaar lang de elektrische Hyundai en het eindoordeel lees je terug in nr. 16 van het automagazine. Hieronder een korte bloemlezing (lees verder onder de foto).

De volledig elektrische IONIQ 5 van Hyundai.

We hebben de IONIQ 5 met zijn 72,6 kWh de eerste helft van de periode gereden op winterbanden en daarna op zomerrubber met een duidelijk verschil in consumptie. In de wintermaanden ging er elke 100 kilometer 22,4 kWh doorheen en na de bandenwissel duikelde het gemiddelde gebruik naar 20,2 kWh. Allebei geen verkeerde waarden.

Dat verbruik correspondeert met een range van achtereenvolgens 324 kilometer en 359 kilometer; de WLTP-opgave is 430 kilometer. Voor een elektrische auto acceptabele scores én afwijkingen.

Tijdens het laden in de wintermaanden haalde hij zijn opgegeven snelheidspiek van 230 kW bij lange na niet. […] Zodra het kwik omhoogschiet, blaast de Hyundai de concurrentie weg. […] De elektrische architectuur van de Hyundai is kortom een sterk punt.

De aandrijflijn is dat ook met 305 pk en 605 Nm. Hij kan fluweelzacht optrekken of fel accelereren in de Sportstand. Handig zijn de vele recuperatie modi om de mate van afremmen mee te moduleren via de flippers aan het stuur tot éénpedaalsrijden toe.

De zetels zijn gekoeld en verwarmd, terwijl een ligstand de laadbeurten veraangenaamt. Op de elektrisch verschuifbare achterbank met royaal verstelbare rugleuning zijn het comfort en de ruimte (bijna) van limo-niveau.

Door de formidabele geluidsisolatie en het soepele onderstel beweegt hij zich bij rustige kruissnelheden van 100 km/u kalm en stil over de weg. Hij heeft geen sportieve aspiraties, maar is een verfijnde GT die dankzij vierwielaandrijving een probleemloze wegligging heeft.

Met deze IONIQ 5 heeft Hyundai een zeer goede, maar niet feilloze elektrische auto gebouwd. Maar in de prijsklasse 45.000 tot ruim 60.000 euro is hij door weinig concurrenten bij te benen, laat staan te verslaan.

Eindoordeel: mooie, ruime, functionele en kwalitatief hoogstaande auto met grensverleggende elektrotechniek voor deze prijsklasse. Aan het premium-gevoel doen enkele onhebbelijkheden afbreuk, maar daarvan zijn er diverse bij de versie voor het nieuwe modeljaar al verholpen

Het hele artikel lees je in Autovisie nr. 16.

Het interieur van de IONIQ 5 van Hyundai.

Maak een proefrit in de elektrische IONIQ 5

Benieuwd naar de volledig elektrische IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.

Boek een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen