iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Recensie: ‘De IONIQ 5 maakt gehakt van zijn concurrenten’

Op Advocatie.nl kwamen wij een mooie recensie tegen over ons de IONIQ 5 en ja, daar worden we best vrolijk van. Benieuwd naar deze recensie? Hieronder een aantal treffende quotes.

Advocatie.nl over de IONIQ 5: Als je ernaast staat zie je pas hoe groot de IONIQ 5 in werkelijkheid is.

Wat een prachtige auto is die ‘5’ geworden; messcherp gelijnd, hypermodern en onconventioneel. Hij heet dus een SUV te zijn, maar wie de foto’s bekijkt, zal zich allicht afvragen waarom – daar staat immers toch gewoon een Golf- en ID.3-concurrent? Totdat je ernaast staat, want dan zie je pas hoe groot de IONIQ 5 in werkelijkheid is.

Met een lengte van 4,63 meter en een wielbasis van 3 meter moet de concurrentie dan ook vooral worden gezocht in de hoek van de Audi Q4 e-Tron, de VW ID.4, de Ford Mustang Mach-E en de BMW iX3.

De IONIQ 5 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen, alle met een elektronisch begrensde topsnelheid van 185 km/u. […] Het topmodel heeft twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 305 pk (5,2 sec), vierwielaandrijving en een actieradius ‘op papier’ van 460 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 400 km.

Hyundai’s pièce de résistance is de laadsnelheid. De IONIQ 5 heeft een laadvermogen van 220 kW (bijna twee keer zo snel als de VW ID.4) en maakt daarmee gehakt van zijn concurrenten. In vijf minuten ‘tank’ je aan de juiste (IONITY-) laadpaal 100 km bereik, in iets meer dan een kwartier is de accu weer voor 80% vol. Ter vergelijking: de Audi Q4 e-Tron en de BMW iX3 zitten dan zo’n beetje op de helft.

Advocatie.nl over de IONIQ 5: In vijf minuten ‘tank’ je aan de juiste (IONITY-) laadpaal 100 km bereik.

Wij reden de 305-pk sterke versie in ‘Project 45’-uitvoering (een niet meer verkrijgbare introductieversie met letterlijk alle opties gemonteerd) en stonden versteld van de rust, het comfort en – vooral – de binnenruimte. Met dank aan de enorme wielbasis, die zelfs groter is dan die van een Mercedes E-klasse of BMW 5-serie.

Het dashboard is fris en modern, met veel lichte kleuren, zachte materialen, twee doorlopende 12,3-inch touchscreens en een fraaie afwerking. Op de uitrusting is niets aan te merken en het rijgedrag is gefocust op maximaal comfort. Zet echter de elektronica is de sportstand en de IONIQ 5 laat zich plots van zijn assertiefste kant zien.

Dansend van bocht naar bocht (de besturing is heerlijk precies, zij het wat ongevoelig) en negerend dat je met ruim 2 ton gewicht aan het gooien en smijten bent, is het lastig om geen permanente grijns op het gezicht te hebben.

Hyundai heeft grootse plannen. Onlangs kondigden het merk aan de komende jaren 50 miljard euro te zullen investeren in 44 elektrische modellen. Daarmee willen de Koreanen over vier jaar wereldwijd marktleider zijn op het gebied van elektrische voertuigen. Een ambitieus streven.

De IONIQ 5 vervult daarbij op overtuigende wijze een voortrekkersrol, binnenkort geflankeerd door de IONIQ 6 (zelfde techniek, qua uiterlijk gebaseerd op het vorig jaar getoonde studiemodel Prophecy), die de Tesla Model 3 het vuur na aan de schenen moet leggen. Eind 2023 maakt de IONIQ 7 (een forse SUV) zijn opwachting.

Het hele artikel lees hier.

Advocatie.nl over de IONIQ 5: Het dashboard is fris en modern, met twee doorlopende 12,3-inch touchscreens.

Maak ook kennis met de IONIQ 5

Benieuwd naar de volledig elektrische IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.



Maak een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen