iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Werelddebuut IONIQ 6: extra grote actieradius en mensgericht interieur

Vorige maand toonden we een schets van de IONIQ 6. Inmiddels heeft deze Electrified Streamliner zijn werelddebuut gemaakt. Met zijn bijzondere interieur, grote actieradius (naar schatting ruim 610 kilometer WLTP) en geavanceerde technologie verlegt de bijzonder aerodynamische IONIQ 6 de grenzen van elektrische mobiliteit. Bovendien is zijn batterijpakket ultrasnel op te laden.

De IONIQ 6 is na de IONIQ 5 het tweede model van Hyundai’s line-up-merk IONIQ, dat zich exclusief richt op volledig elektrische auto’s.

Bijzonder interieur voor een persoonlijke rijbeleving

Het bijzonder ruime en innovatieve interieur is een comfortabele cocon voor iedereen. Het is voorzien van de nieuwste technologieën om alle inzittenden een veilige, plezierige en ontspannen reis te bieden.

De bestuurder kan de sfeer in het interieur aan zijn wensen aanpassen. Er zijn 64 verlichtingskleuren en zes tweekleurenthema’s. De helderheid van de interieurverlichting voorin kan naar wens variëren met de rijsnelheid.
Met een paar drukken op de knop kan de bestuurder ook allerlei instellingen aanpassen, zoals de besturing, het vermogen en de gevoeligheid van het stroompedaal.

De IONIQ 6 is verder voorzien van een technologie die het rijden in deze EV opwindend maakt: in het interieur is een ruimteschipachtig geluid te horen dat varieert met de gekozen rij-instellingen.

Energieverbruik en prestaties

Het energieverbruik van de IONIQ 6 is indrukwekkend laag: naar schatting minder dan 14 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met de standaardbatterij van 53 kWh, 18-inch wielen en achterwielaandrijving. Daarmee is de IONIQ 6 een van de energie-efficiëntste auto’s op de markt.

De IONIQ 6 is er ook met een long-range 77,4 kWh-batterij, met een of twee elektromotoren en achter- of vierwielaandrijving. De topversie is voorzien van twee elektromotoren en AWD, met een gecombineerd vermogen van 239 kW (325 pk) en een koppel van 605 Nm. Deze versie accelereert in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u.

Supersnel laden

De IONIQ 6 is geschikt voor opladen met 800 volt, maar laden met 400 volt is ook mogelijk. Met een 350 kW-lader is de IONIQ 6 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent.

Je kunt – via een adapter in de laadaansluiting – met de IONIQ 6 ook elektrische apparaten opladen; ideaal op de camping, voor klussen op locatie of tijdens een stroomstoring. Er is ook een laadaansluiting in de auto, onder de achterbank, voor het opladen van laptop, smartphone en andere apparaten.

Krachtige technologie

Het modulaire touchscreen-dashboard omvat een 12-inch infotainmentscherm en een 12-inch digitaal cluster dat toegang biedt tot geavanceerde technologieën. Het infotainmentsysteem geeft actuele informatie over de actieradius en onlinediensten helpen bij het plannen van de route, inclusief laadstations. Het navigatiesysteem profiteert van Hyundai’s Bluelink voor infotainment en kaartupdates.

Apple CarPlay en Android Auto worden prachtig weergegeven op de brede display. Bluetooth ondersteunt twee apparaten tegelijk.

Geavanceerde assistentiesystemen

De IONIQ 6 is uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai SmartSense, de geavanceerde rijassistentiesystemen (ADAS) die zorgen voor optimale veiligheid en het beste gebruiksgemak onderweg. Die systemen houden de auto in het midden van de rijstrook, bewaren een veilige afstand tot andere verkeersdeelnemers, helpen aanrijdingen te voorkomen en zorgen voor extra veiligheid bij het afslaan en oversteken. Verder is de IONIQ 6 uitgerust met assistentiesystemen voor het parkeren en waakt die over de alertheid van de bestuurder.

De IONIQ 6 is het eerste model van Hyundai waarvoor zogenoemde ‘over-the-air’ (OTA) software-updates mogelijk zijn.

In het derde kwartaal van dit jaar gaat de IONIQ 6 in productie. Wanneer hij in Nederland te zien is, is nog niet bekend. Tot die tijd kun je hier de digitale wereldpremièrefilm van de IONIQ 6 bekijken.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen