De tijd dat Hyundai kleimodellen op schaal maakte ligt achter ons. Tegenwoordig gebruiken de Hyundai-designers technologisch geavanceerde tools die veel intuïtiever zijn, zoals digitale 3D-ontwerpsoftware. Hiermee kunnen de ingenieurs modellen op ware grootte maken en dat versnelt het ontwerpproces aanzienlijk. 80 procent van alles wat Hyundai ontwerpt is nu volledig digitaal en dat ziet er heel futuristisch en indrukwekkend uit. Kijk maar naar onderstaande video.
Geef een autodesigner een potlood en papier en hij tovert de mooiste schetsen uit z’n hoge hoed. In de wereld van cardesign vormt dat nog steeds de basis van elke nieuwe auto, alleen zijn de hulpmiddelen en technieken de afgelopen jaren revolutionair veranderd. Dankzij virtual reality (VR) en 3D gravity sketching heeft Hyundai het designproces veel sneller en efficiënter gemaakt. Designers van over de hele wereld kunnen nu tegelijkertijd werken aan hetzelfde project en dat is niet alleen kostenbesparend, maar zorgt ook voor een drastische vermindering van de CO2-uitstoot.
Ultramoderne technologie
De ultramoderne technologie waarmee ontwerpers van Hyundai werken, omvat laptops die zijn ontworpen voor high-performance gaming, het verwerken van 3D-graphics, bewegingstechnologie uit de filmindustrie en innovaties die zijn afgeleid uit de sport. Met behulp van deze software kunnen de ontwerpers afbeeldingen in VR maken die extreem dicht bij de werkelijkheid liggen VR-technologie heeft tal van nieuwe deuren geopend voor onze ontwerpers. Met gravity sketching kunnen zij nog beter mensgerichte autodesigns maken door vanaf het begin in 3D te werken en te experimenteren met verschillende verhoudingen. Dankzij een virtuele 360-gradenweergave kunnen ze de auto uit elke hoek bekijken en aanpassen – in tegenstelling tot het traditionele 2D-proces.
3D gravity sketching zort ook voor een nauwere samenwerking tussen Hyundai’s exterieur- en interieurontwerpers. Beide teams kunnen namelijk tegelijkertijd aan een ontwerp werken. Terwijl het exterieurdesignteam aan de buitenkant schaaft, kunnen de interieurontwerpers virtueel in de auto stappen om bepaalde functies verder te ontwikkelen of snelle aanpassingen te doen.
Drastische vermindering van de CO2-uitstoot
Een ander voordeel van deze technologie is de mogelijkheid om eindeloos te testen met verschillende kleuren en materialen, zoals stoffen en sfeerverlichting. Dit bespaart niet alleen tijd, maar reduceert ook transport- en reiskosten. Bovendien is deze aanpak veel duurzamer; er wordt aanzienlijk minder afval geproduceerd en dat resulteert in een drastische vermindering van de CO2-uitstoot.
In december 2019 nam Hyundai in zijn designhoofdkwartier in Namyang een nieuw evaluatiesysteem voor designs in gebruik dat is gebaseerd op virtual reality (VR). De hypermoderne faciliteit maakt het voor designers mogelijk eerder in het designproces meerdere ontwerpen efficiënter te evalueren op manieren die voorheen fysiek onmogelijk waren.
Hyundai heeft ontwerpcentra in Europa, Korea, China, India, Japan en de VS en met VR-headsets kunnen meerdere designers gedurende de ontwikkelingsfase tegelijkertijd aan simulaties deelnemen. Tientallen bewegingssensoren bepalen de plaats en volgen de bewegingen van elke deelnemer, zodat die nauwkeurig en in real-time kan bijdragen aan het proces.
Concept car SEVEN volledig digitaal ontworpen
Hyundai’s gloednieuwe concept car SEVEN is het eerste studiemodel van Hyundai dat volledig digitaal is ontworpen. Net als de batterij-elektrische IONIQ 5 staat SEVEN op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van Hyundai. De lange wielbasis en vlakke vloer maken de weg vrij voor een nog slimmere benutting van ruimte en een andere vormgeving.
VR-technologie blijft zich ontwikkelen. In de toekomst zal nog gedetailleerder en met veel hogere snelheden gewerkt kunnen worden. VR-technologie zal daarom een steeds prominentere rol gaan spelen voor de designers en ingenieurs van Hyundai. Bovendien zullen de ontwikkelingen op het gebied van AR en mixed reality collega’s in staat stellen nog intenser met elkaar samen te werken.
Een belangrijk voordeel is de positieve impact op het milieu. Omdat er veel minder klei, papier en afvalmaterialen worden gebruikt, zorgt een digitaal ontwerpproces voor een veel lagere CO2-voetafdruk. Door elkaar te ontmoeten in een virtuele ruimte hoeven de designers van Hyundai niet langer vaak de wereld rond te reizen en dat scheelt duizenden vliegkilometers.
Nieuwsbrief aanvragen