iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

TopGear reed al in de Hyundai i30 N en is very impressed

In de tweede helft van 2017 verschijnt het allereerste Hyundai-model met het N-sportlabel: de Hyundai i30 N. De ontwikkeling is bijna afgerond. Maar wanneer weet je als iets goed is? Juist, dan nodig je professionele autojournalisten uit. Autotijdschrift TopGear deed de eerste test in ijskoud Zweden en was very impressed.

Wereld van verschil
Even als reminder;  de voorwielaangedreven Hyundai i30 N is absoluut geen doodgewone hatchback waarin Hyundai een krachtige turbomotor hangt. De i30 N is gebaseerd op de gewone Hyundai i30, maar onderhuids is er een wereld van verschil. Voorin ligt een geheel nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbomotor. Bovendien heeft de i30 N een andere versnellingsbak, een gewijzigde wielophanging, een beter remsysteem en besturing én stijvere dempers. De N staat voor Nürburgring & NamYang, locaties waar Hyundai een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum heeft.

Efficiënt en soepel rijden
Waarom geen vierwielaandrijving maar juist voorwielaandrijving? Op die vraag geeft onze landgenoot Thierry Neuville een duidelijk antwoord. ‘Voorwielaandrijving is de beste school voor een rallycoureur, omdat je heel efficiënt en soepel leert rijden. Bij een auto met achterwielaandrijving ga je continu dwars, dat is minder efficiënt. Alle huidige WRC-rijders die met voorwielaandrijving hebben leren rijden, rijden soepeler en strakker’, zegt Neuville.

Nürburgring
Alexander Eichler, ontwikkelingschef van de Hyundai N-afdeling, vult aan: ‘Vierwielaandrijving geeft wellicht meer mogelijkheden, maar is ook direct veel zwaarder en duurder. Op een circuit als de Nürburgring is er nauwelijks winst te behalen tussen een auto met voor- of vierwielaandrijving.’

Dwars gaan!
Bij Hyundai begrijpen we ook dat er klanten zijn die graag dwars willen gaan. Geen paniek! Daar hebben we een oplossing voor in de vorm van een speciaal stabiliteitssysteem. Dit ESC-systeem (Electronic Stability Control) heeft drie standen, waarbij in de uit-modus of ESC Sport-modus grotere sliphoeken mogelijk zijn. ‘Het is bijzonder hoeveel vrijheid de Sport-modus je als bestuurder geeft’, stelt TopGear-journalist Stephen Dobie na een testrit.

Zoveel spelen als je zelf wilt
Eichler vult aan: ‘Schakel het stabiliteitssysteem uit en je kunt zoveel spelen als je zelf wilt. Het is belangrijk dat we een échte uit-modus hebben, want veel klanten willen dat. Voor Hyundai is het de eerste keer dat we een uit-modus hebben. Het is eveneens de eerste keer dat we drie mogelijkheden bieden: uit, aan of de sportmodus.’

Twee smaken
De Hyundai i30 N komt er in twee smaken, waarvan het topmodel het Performance Pack heeft met meer motorvermogen. Hoeveel power kunnen we op dit moment nog niet verklappen. TopGear reed met de topversie en is onder de indruk. ‘Het stuurwiel is goed verstelbaar, de sportstoelen zitten goed en lekker laag én er is een normale handrem’, zegt Dobie.

Houden van autorijden
‘Een grote N-knop op het sportstuur activeert een scherpere afstelling van de motor, wielophanging en besturing. Op het dashboard bevinden zich schakellampjes voor het ideale schakelmoment. Er klinkt dan tevens een schakelgeluid. Waar je ook kijkt, er zijn duidelijke signalen dat de mensen achter de i30 N duidelijk van autorijden houden’, besluit Dobie. De snelste rondetijden? Daar gaat het volgens Hyundai niet om. Het gaat bij deze hot hatchback om rijplezier. Dat is van grotere waarde dan rondetijden. Lees hier het verhaal van TopGear.

Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen