De nieuwe Hyundai FCEV SUV heeft de vierde generatie brandstofcel van Hyundai. Die is het resultaat van een evolutionaire ontwikkeling sinds de komst van de eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto op waterstof in 2013: de Hyundai ix35 Fuel Cell.
Hyundai heeft het doek gehaald van zijn allernieuwste waterstofauto. De nieuwe generatie FCEV is een vrijwel productierijpe versie van een SUV met een brandstofcel en verschijnt in 2018 op de markt. Eerder dit jaar onthulde Hyundai al de Hyundai FE Fuel Cell Concept, een studiemodel die vooruitblikte op deze spiksplinternieuwe waterstofauto. Hyundai beloofde toen een actieradius van 800 km en die toezegging staat nog steeds. De naam van het nieuwe model wordt op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in januari 2018 bekendgemaakt.
Brandstofcel lichter en krachtiger
De brandstofcel in de nieuwe waterstofauto is 9% efficiënter en bovendien lichter en krachtiger. Het vermogen van de elektromotor is 20% hoger en bedraagt nu 119,7 kW (163 pk). De nieuwe waterstofauto biedt een actieradius van maar liefst 800 km volgens NEDC.
Drie waterstoftanks
Bovendien is het opstarten van de brandstofcel bij veel lagere buitentemperaturen mogelijk, tot wel -30 graden Celsius. De Hyundai FCEV SUV heeft drie waterstoftanks van gelijke grootte in plaats van twee van verschillend formaat zoals in zijn voorganger. Door sterkere wanden is de opslagcapaciteit groter.
Inspiratie uit de natuur
In de nieuwe Hyundai FCEV SUV zijn veel designelementen te herkennen van het eerder dit jaar op de autoshow in Genève getoonde studiemodel. De ontwerpers hebben zich laten inspireren door de natuur, om precies te zijn stromend water. Vormtechnisch is het een knipoog naar de emissie van de auto. Die bestaat louter uit waterdamp als restproduct van de brandstofcel die waterstof omzet in energie voor de elektromotor en H2O (water).
Aerodynamische slimmigheden
De Hyundai FCEV SUV valt op door zijn aerodynamische slimmigheden zoals volledig vlakliggende portiergrepen, een luchtweerstand verlagende achtervleugel en geïntegreerde luchtroosters. De waterstofauto heeft een stoer voorkomen en een elegant silhouet. Ook de grote wielkasten dragen door hun speciale vorm bij aan de lage luchtweerstand.
Wereldwijde pioniersrol
Hyundai is sinds 2013 al toonaangevend op het gebied van auto’s met waterstoftechnologie, onder meer met de in serie gebouwde Hyundai ix35 Fuel Cell. Het zet die wereldwijde pioniersrol voort met als ultieme doel een volledig emissievrije Hydrogen Energy Society.
Uitbreiding van de infrastructuur
Hyundai investeert samen met andere internationale automerken en bedrijven de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstof gerelateerde producten. Dat alles onder de noemer Hydrogen Council. Veel aandacht gaat uit naar uitbreiding van de infrastructuur. Dus het realiseren van waterstoftankstations.
Plannen voor waterstoftankstations
In Nederland zijn er nu stations in Rhoon en Helmond. Nieuwe komen er in Den Haag, Schiphol, Rotterdam-Den Haag airport, Utrecht, Apeldoorn/Deventer, Oude Tonge en Delfzijl en er zijn plannen voor Utrecht, Venlo, Leeuwarden en Groningen. De komst van meer tankstations is nodig om de praktische gebruiksmogelijkheden van waterstofauto’s te vergroten en ze aantrekkelijker te maken voor een groter publiek.
Nog meer toekomstplannen
Benieuwd wat Hyundai in de toekomst allemaal in petto heeft? Houd dan deze website goed in de gaten! Of meld je aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.