iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai noemt zijn nieuwe waterstofauto NEXO!

De allernieuwste generatie Hyundai-waterstofauto heeft een naam gekregen. Hyundai noemt hem NEXO en hij wordt na de zomer in Nederland verwacht. Dat werd bekend op de Consumers Electronics Show (CES 2018) in Las Vegas waar de nieuwe auto met brandstofcel werd onthuld. Maar dat was niet het enige nieuwtje van Hyundai!

Actieradius van 800 kilometer

De NEXO is 20% lichter, 10% efficiënter en 30% krachtiger dan zijn voorganger, de Hyundai ix35 FCEV. Dat zijn allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de actieradius. De NEXO kan maar liefst 800 kilometer (volgens NEDC) afleggen op een volle accu: aanzienlijk meer dan de 600 km van de Hyundai ix35 FCEV. Maar er zijn meer verschillen.

Slimme vormgeving

De designers van de NEXO hebben de waterstofauto zeer slim vormgegeven, met tal van voordelen:

  • Gewichtsbesparing
  • Verbeterde vermogen-gewichtsverhouding
  • Grotere acceleratie in vergelijking met de Hyundai ix35 FCEV
  • Grotere interieurruimte
  • Verbeterde inrichting van het brandstofcelsysteem

Brandstofcelsysteem NEXO vs. Hyundai ix35 FCEV

  • De brandstofcelstack en batterij van de NEXO hebben meer netto vermogen wat resulteert in een krachtigere motor
  • De aandrijflijn van de NEXO is lichter
  • Verbeterde waterstofopslagtanks

Verbeteringen aan de aandrijflijn

  • De aandrijflijn van de NEXO is lichter en neemt minder ruimte in dan die van de Hyundai ix35 FCEV
  • Efficiënter
  • Compacter

Rijeigenschappen

  • De piekversnelling is met 25 procent toegenomen in vergelijking met die van de Hyundai ix35 FCEV
  • De NEXO accelereert van 0 tot 100 km/u 20 procent sneller dan Hyundai ix35 FCEV
  • De NEXO heeft meer koppel dan de Hyundai ix35 FCEV

Actieradius

  • NEXO heeft een geschatte actieradius van 800 km (volgens NEDC) tegenover 600 km voor de Hyundai ix35 FCEV

Stille en comfortabele rijeigenschappen

  • De NEXO behoudt de stille en comfortabele rijeigenschappen van de Hyundai ix35 FCEV
  • Alle bewegende delen van de NEXO bevinden zich in de motorruimte waardoor het geluid sterk wordt geïsoleerd

Duurzaamheid

  • De NEXO bereikt hetzelfde hoge duurzaamheidsniveau als voertuigen met een verbrandingsmotor

Opslag waterstof

  • Het opslagsysteem van de NEXO is lichter dan het opslagsysteem van de Hyundai ix35 FCEV
  • Het opslagsysteem van de NEXO heeft een ongeëvenaarde opslagdichtheid
  • De NEXO kan binnen vijf minuten worden bijgetankt

Samenvatting

Alle bovengenoemde specificaties en technologieën van de NEXO kunnen per markt verschillen.

Hyundai IONIQ Hybrid, Electric en Plug-in

Met de Hyundai NEXO voegt Hyundai een nieuw hoofdstuk toe aan zijn toch al imposante oeuvre groene modellen. De line-up met elektrische voertuigen telt inmiddels de Hyundai IONIQ Electric, de Hyundai IONIQ Hybrid en de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid en na de zomer van 2018 komt daar de Hyundai KONA Electric bij.

Daarmee houdt het groene modellenoffensief echter niet op: Hyundai heeft aangekondigd vóór 2020 in totaal veertien nieuwe eco-vriendelijke voertuigen te introduceren: vijf hybridemodellen, vier plug-in hybrides, vier elektrisch aangedreven auto’s en de zojuist onthulde nieuwe auto met een brandstofcel, de NEXO. Rond 2025 moet het aantal eco-vriendelijke voertuigen zijn gegroeid tot achttien.

Tijdens de CES 2018 presenteerde Hyundai onder de noemer Connected to Future Mobility ook diverse andere spraakmakende technologieën. Zoals de Intelligent Personal Cockpit, een cockpit die is voorzien van diverse sensoren die reageren op stem en handsignalen. Hierdoor wordt het bedienen van de NEXO nog gemakkelijker.

Kunstmatige intelligentie en Internet of Things

De Intelligent Personal Cockpit handelt vanuit het perspectief van de bestuurder en gebruikt meerdere geavanceerde technologieën, variërend van spraakherkenning tot kunstmatige intelligentie en Internet of Things. De cockpit doet dienst als persoonlijke assistent en controleert zelfs de vitale functies van de bestuurder zodat het voertuig actie kan ondernemen als de bestuurder gestrest is.

Dankzij de nieuwe stemherkenningstechnologie van SoundHound kunnen bestuurders vaak gebruikte functies in de auto bedienen, zoals airconditioning, het schuifdak en het sluiten van de portieren. Met spraakopdrachten kan een bestuurder niet alleen muziek in de auto afspelen, hij kan ook de verlichting in zijn woning aandoen en muziek rechtstreeks naar zijn eigen audiosysteem streamen.

De Intelligent Personal Cockpit gaat een stap verder dan de meeste andere spraakherkenningstechnologieën. Wanneer de gebruiker bijvoorbeeld zegt: ‘Vertel me hoe het weer morgen is en schakel de lichten uit in onze woonkamer’, herkent het systeem twee afzonderlijke opdrachten in dezelfde zin en voltooit het elke taak afzonderlijk.

Een andere belangrijke technologie in de Intelligent Personal Cockpit is Wellness Care. De functie maakt gebruik van twee sensoren (op het stuur en de stoel) die die de hartslag controleren op plotselinge veranderingen en het stressniveau van de bestuurder detecteren. Als de sensoren stress detecteren biedt het systeem toegang tot online visueel overleg met een arts. Of het schakelt een rustgevende afspeellijst in terwijl de verlichting van het interieur wordt gedimd voor een meer rustgevende rijervaring.

Samenwerking met Aurora Innovation

Ook kondigde Hyundai een strategische samenwerking aan met Aurora Innovation, wereldleider op het gebied van technologie die autonoom rijden mogelijk maakt. Het doel is om rond 2021 level 4-autonoom rijdende Hyundai’s gefaseerd commercieel in te zetten.

Level 4 betekent dat de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Als de omstandigheden het toelaten kan de chauffeur de ‘autopilot’ inschakelen en hoeft hij vervolgens niet meer te letten op de besturing. Momenteel is Level 2 (hands-off) gemeengoed. Dit betekent dat acceleratie, sturen en remmen door de auto wordt gedaan.

Level 3 (eyes-off) gaat weer een stap verder. Op dit niveau kan de bestuurder in bekende en niet-complexe omgevingen (een snelweg) de aandacht veilig van zijn rijtaken naar iets anders verleggen. Wanneer nodig moet hij de controle van het voertuig overpakken. Bij Level 4 is geen menselijke interactie nodig en Level 5 is de ultieme zelfrijdende auto. De enige input die op dat niveau nodig is, is het ingeven van de bestemming en het starten van het systeem. De software doet verder alles en neemt alle beslissingen.

Waterstoftechnologie toegepast in woningen

Hyundai past zijn vernieuwde waterstoftechnologie niet alleen toe in zijn voertuigen, maar ook in woningen. Veel huishoudelijke apparaten in de keuken, de tuin en de woonkamer kunnen namelijk worden aangedreven door een waterstofauto. Omdat brandstofcellen alleen water (of waterdamp) als bijproduct afgeven, is de NEXO zelfs in staat zuiver water te leveren om planten te laten groeien.

Een ander voordeel van de NEXO is zijn vermogen om lucht te zuiveren. Omdat brandstofcelsystemen zuivere lucht nodig hebben om te kunnen werken, verwijdert de NEXO 99,9 procent fijnstof uit de lucht wanneer het door het filter van het systeem gaat. Zolang de NEXO in bedrijf is, kan de bestuurder van de waterstofauto erop vertrouwen dat de omgeving om zich heen verbetert.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen