iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Zo zorgt de Active Air Skirt voor een nog betere aerodynamica

Hyundai is toonaangevend op het gebied van aerodynamica. Vloeiende lijnen en oppervlakken zorgen voor een minimale weerstand, waardoor de lucht soepeler langs de (elektrische) auto glijdt en het rijbereik toeneemt. Hyundai’s recentste uitvinding om de aerodynamica nog verder te vergroten is de Active Air Skirt (AAS).

De Active Air Skirt zorgt ervoor dat de lucht die via het onderste deel van de bumper binnenkomt, in goede banen wordt geleid. AAS regelt de turbulentie rond de wielen, afhankelijk van de snelheid van de auto, wat ertoe leidt dat de aerodynamische weerstand tijdens rijden op hogere snelheden wordt geminimaliseerd.

Actief vanaf 80 km/u

De Active Air Skirt, een soort flap die zich tussen de voorbumper en het voorwiel bevindt, is tijdens normaal gebruik verborgen. AAS wordt geactiveerd bij snelheden boven de 80 km/u wanneer de aerodynamische weerstand groter wordt, en verdwijnt weer als de snelheid daalt tot 70 km/u.

De Active Air Skirt zorgt voor een lagere luchtweerstandscoëfficiënt, ook wel Cw-waarde. Deze waarde geeft aan hoe ‘makkelijk’ een bepaald oppervlak, in dit geval een auto, door de lucht snijdt. Hoe lager de Cw-waarde, hoe minder weerstand de auto heeft waardoor het energieverbruik omlaag zal gaan.

Dankzij AAS heeft Hyundai de luchtweerstandscoëfficiënt met 0,008 weten terug te brengen. Hyundai paste AAS onder meer toe in de Genesis GV60, wat een verbetering van de luchtweerstand met 2,8 procent tot gevolg had. Dat komt neer op een toename van de actieradius met ongeveer 6 kilometer.

Aerodynamica IONIQ 6

Om de aerodynamica van zijn elektrische auto’s te verbeteren, past Hyundai al verschillende slimme technologieën toe. Een goed voorbeeld is de IONIQ 6, een van de gestroomlijndste auto’s ter wereld. Om de elektrische sedan zo aerodynamisch mogelijk te maken, kreeg hij een laag front en actieve luchtlaten.

Wielkastverkleiners zorgen voor nog iets langere uiteinden van de voorbumper, waardoor de lucht naadloos langs de wielen stroomt. Aan de achterzijde helpen slimme luchtstroomgeleiders aan weerszijden van de achterbumper de luchtweerstand te verminderen.

Ook de volledig afgedekte onderzijde van de auto, de diffuser onder de achterbumper en de elliptische achterspoiler dragen bij aan een betere aerodynamica. Dankzij alle aerodynamische toepassingen heeft de IONIQ 6 een riant rijbereik, namelijk 614 kilometer volgens WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).


Meer over de IONIQ 6

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen