Algemeen Dagblad
'Deze elektrische SUV wordt de lease-lieveling van 2019. De Hyundai Kona Electric gaat met zijn SUV-achtige looks, vier procent bijtelling, mega-actieradius en gunstige prijsstelling een zonnige toekomst tegemoet.'
De KONA Electric, Hyundai's eerste volledig elektrische SUV, werd vorige week geïntroduceerd in Noorwegen en natuurlijk was de Nederlandse pers erbij. Dit zijn hun eerste rij-ervaringen!
'Deze elektrische SUV wordt de lease-lieveling van 2019. De Hyundai Kona Electric gaat met zijn SUV-achtige looks, vier procent bijtelling, mega-actieradius en gunstige prijsstelling een zonnige toekomst tegemoet.'
'Zo moeten de Nederlandse parkeerterreinen er ongeveer uit gaan zien wanneer de Hyundai KONA Electric bij ons op de markt verschijnt. En ik kan me de opwinding rond dit model heel goed voorstellen: hij is namelijk aantrekkelijk geprijsd, en hij is praktisch bruikbaar. Niet alleen vanwege die grote actieradius, maar vooral omdat het batterijpakket niet ten koste gaat van de beschikbare binnenruimte.'
'Je bent heel snel gewend aan deze auto. Het gevoel van soliditeit, het zit goed in elkaar. De stoel is, vind ik persoonlijk, heel erg goed. Het komt echt dichtbij Volvo-niveau.'
'Normaal gesproken moet een auto die zwaar is natuurlijk redelijk zwaar worden afgeveerd, wat ten koste gaat van het comfort. Maar dat is dus ook niet nodig. Dus over het algemeen heb je gewoon een auto die ontzettend prettig rijdt.'
'Wij krijgen de grote batterij. Die is goed. Om de elektromotor op te zwepen naar 204 pk en veel belangrijker natuurlijk: hij zorgt voor een grotere actieradius. Volgens de WLTP-cyclus moet deze auto maar liefst 482 kilometer ver moeten komen op een volle accu. Ja, dan wordt een elektrische auto eindelijk interessant.'
'Zodra de KONA Electric zich in beweging zet is ook alles anders. De elektrische versie is niet alleen merkbaar sneller dan zelfs de snelste KONA met benzinemotor, het verschil zit vooral in het gemak waarmee de Electric presteert. Een elektromotor hoeft immers geen toeren te maken om te kunnen presteren; zodra het 'stroompedaal' wordt aangetikt, rijdt de KONA. De KONA doet dat in volmaakte stilte en omdat niet geschakeld hoeft te worden (elektrische auto's hebben geen versnellingsbak), biedt de elektrische motor in iedere situatie maximale souplesse.'
De Hyundai KONA Electric wordt geleverd in drie uitvoeringen: Comfort, Fashion en Premium. De KONA Electric Comfort is leverbaar vanaf € 39.195, de zeer complete KONA Electric Fashion vanaf € 41.495,- en de rijk uitgeruste KONA Electric Premium vanaf € 44.995,-. Deze topversie arriveert eind augustus in Nederland. De uitvoeringen Comfort en Fashion worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel alvast worden besteld.
De Hyundai KONA Electric valt in de voor zakelijk rijders gunstige 4% bijtellingscategorie.
De long-range batterij van de Hyundai KONA Electric neemt vanwege de riante actieradius van 482 km alle beperkingen voor elektrisch rijden weg. Het energieverbruik komt uit op 15,2 kWh/100 kilometer (volgens WLTP-richtlijnen). Deze topversie met zijn accupakket van 64 kWh wordt aangedreven door een 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor. Dankzij dit riante vermogen is de KONA Electric zeer fun-to-drive.
Meer weten over de Hyundai KONA Electric? Op deze speciale pagina vertellen we je alles over onze volledig elektrische SUV. Je kunt de Hyundai KONA Electric ook al bestellen. Vul je gegevens in, dan neemt de dealer zo snel mogelijk contact op.