De IONIQ 5 van Hyundai en de EV6 van Kia staan beide op het E-GMP-platform en delen dus veel techniek, maar daarmee houden de overeenkomsten wel zo’n beetje op. Uiterlijk verschillen de twee als dag en nacht en welke jij het mooist vindt is natuurlijk aan jou. Ook AutoWeek waagt zich aan een vergelijking en misschien helpt dat bij het maken van een keuze. Bekijk de dubbeltest van het automagazine hieronder.
IONIQ 5 met actieradius tot wel 507 km
De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten (58 kWh en 77,4 kWh) en achterwiel- of vierwielaandrijving. De IONIQ 5 met 77,4 kWh-batterijpakket heeft een actieradius tot wel 507 km*. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.
Dankzij het 800V-systeem laadt hij ultrasnel op en de speciale Vehicle-to-Load-technologie (V2L) zorgt ervoor dat de IONIQ 5 stroom kan leveren aan andere elektrische apparaten. Zo laad je met V2L heel eenvoudig een laptop of elektrische fiets op. Handig als er geen stopcontact in de buurt is. Maar er is nog veel meer om je over te verbazen.
Dat de IONIQ 5 een heel bijzondere auto is, zie je direct aan zijn opvallende vormgeving en revolutionaire verlichting. Maar ook binnenin is de 100 % elektrische auto zijn tijd ver vooruit. Zo kan de gehele middenconsole heen en weer schuiven. Daardoor kunnen passagiers comfortabel in- en uitstappen, óók als de auto op een smalle parkeerplek staat.
De IONIQ 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen. De hoek van de zitting en leuning is dusdanig dat de inzittende als het ware het gevoel van gewichtloosheid ervaart. Hyundai reduceerde de dikte van de voorstoelen met ongeveer 30 procent. Hierdoor is meer ruimte gecreëerd voor de passagiers die op de tweede zitrij plaatsnemen.