iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Kan Hyundai zijn favorietenrol in het WK Rally waarmaken?

Gaat het dit jaar dan echt gebeuren? Wordt Hyundai wereldkampioen rallyrijden? Het heeft er alle schijn van. Komend weekend gaat het World Rally Championship (WRC) van start met de iconische Rally van Monte Carlo. Thierry Neuville, kopman van het rallyteam van Hyundai Motorsport, is een van de grote favorieten en zijn grootste concurrent is teamgenoot Ott Tänak die dit jaar de ploeg komt versterken.

Nooit eerder was Thierry Neuville de beste van de wereld. Wel eindigde hij vijf keer als tweede. Toch zijn alle ogen dit jaar gericht op de 35-jarige Belg. De topfavoriet begint aan zijn elfde seizoen bij het succesvolle fabrieksteam van Hyundai Motorsport, dat zijn thuisbasis heeft in Alzenau (Duitsland). Behalve op de rijderstitel mikt Hyundai ook op het kampioenschap bij de constructeurs, een prijs die wel al een keer werd behaald.

Thierry Neuville van Hyundai Motorsport is een van de grote favorieten voor de wereldtitel rallyrijden.

Concurrentie

Thierry Neuville, vorig jaar derde in het WK Rally, krijgt vooral concurrentie uit eigen gelederen. Ott Tänak maakte in 2020 als regerend wereldkampioen de overstap naar Hyundai Motorsport, verliet na enkele seizoenen het team voor een avontuur bij M-Sport, maar keert nu terug. Net als Thierry Neuville heeft de Est zijn zinnen gezet op de wereldtitel, dus dat belooft spektakel.

Hyundai Motorsport doet dit seizoen met drie auto’s mee aan het WK Rally. De derde bolide wordt afwisselend bestuurd door drie coureurs: Esapekka Lappi, Dani Sordo en Andreas Mikkelsen. In Monte Carlo bijt Mikkelsen het spits af. Ook de Noor keert dit seizoen terug bij Hyundai Motorsport nadat hij al eens eerder voor het team uit Alzenau actief was. Mikkelsen moet Hyundai Motorsport aan de broodnodige punten helpen in de strijd om de constructeurstitel.

Het seizoen telt 13 rally's en start traditioneel in Monte Carlo (25 tot 28 januari). De laatste rally van het seizoen vindt van 21 tot 24 november plaats in Japan. De rally van Polen keert terug op de kalender terwijl we nu ook racen in Letland in plaats van Estland. Net als de afgelopen jaren wordt gereden met hybride-rallyauto’s. Bij Hyundai Motorsport is dat de bloedsnelle Hyundai i20 N WRC Rally1.

De Hyundai i20 N WRC Rally1 waarmee Thierry Neuville en Ott Tänak een gooi doen naar de wereldtitel rallyrijden.

Elektromotor

De hybride-rallyauto’s in het World Rally Championship zijn uitgerust met een traditionele 1,6-liter benzinemotor met turbo gecombineerd met een elektromotor van 100 kW en een 3,9 kWh batterijpakket. Het hybride-systeem neemt onder meer de aandrijving voor zijn rekening op de verbindingsroutes tussen de verschillende stages.

In de volledig elektrische modus hebben de Rally1-auto’s tot 20 km volledig elektrische actieradius. Het vermogen is beperkt tot 50 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. Steeds wanneer de rallyrijder remt of de auto laat uitrollen, wordt het accupakket geladen en recupereert het hybridesysteem energie.

De Hyundai i20 N Rally1 is gebaseerd op de Hyundai i20, een sportieve compacte middenklasser die bij elke Hyundai-dealer in de showroom staat en gebruikmaakt van 48-volt Mild Hybrid-technologie. Dat zorgt ervoor dat de Hyundai i20 3 tot 4 procent minder benzine verbruikt en daardoor ook minder CO2 uitstoot. Benieuwd naar de Hyundai i20?


Ontdek de Hyundai i20

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen