De hele test lees je in AutoWeek.
De nieuwe Hyundai TUCSON kun je gerust de meest spraakmakende SUV van dit moment noemen. De stoere terreinwagen dankt die status natuurlijk voor een belangrijk deel aan zijn blitse, revolutionaire looks; daar kan geen enkele andere SUV aan tippen. Maar is dat ook genoeg om de concurrentie in deze klasse voor te blijven? AutoWeek haalde er twee vergelijkbare opponenten bij – de Mazda CX-5 en de Opel Grandland – en nam de proef op de som. Lees hieronder de resultaten.
Vorig jaar maakten we kennis met de Hyundai TUCSON, eind vorig jaar werd de Mazda CX-5 voorzien van een modeljaar-update en sinds kort staat de gefacelifte Opel Grandland bij de dealers. Alle drie de modellen hebben wel wat nieuws, in meer of minder grote mate.
Omdat de basis van de TUCSON het jongst is, zien we een wat moderner en uitgebreider digitaal instrumentarium met daarin ook een dodehoekcamera die bij het bedienen van de richtingaanwijzers verschijnt. Mooie techniek.
Hoewel van de drie het multimediasysteem in de TUCSON misschien wel het meest uitgebreid is, zit de menustructuur buitengewoon helder in elkaar en zijn er genoeg sneltoetsen om veelgebruikte functies altijd onder handbereik te houden.
Ook de hoeveelheid knoppen stelt niet teleur, net als het ruimteaanbod. Op de tweede zitrij heb je in de Hyundai de meeste ruimte, terwijl ook de koffers zullen glimmen van geluk bij de aanblik van 577 liter ruimte achterin.
De Hyundai rijdt voornaam en stabiel, maar voelt zeker bij het ingaan van de bocht wel een tikkeltje zwaarlijvig. […] Eenmaal op buitenwegen betaalt de vrij softe afstemming zich gelukkig terug in de vorm van veel comfort. Ook drempels en klinkerwegen verwerkt de Koreaan met veel rust.
De Koreaan kan ook nog eens bogen op mild-hybrid technologie. Dat betekent eigenlijk dat de startmotor extra sterk is uitgevoerd en dankzij een 48-volt boordnet niet alleen een klein beetje kan helpen bij het aandrijven van de auto, maar vooral ook meer en snellere start-stopcycli kan uitvoeren.
Hyundai heeft ook nog een nieuw soort handgeschakelde versnellingsbak ontwikkeld, waarbij de koppeling wordt bediend door een elektro-hydraulische eenheid, die eventueel ook zonder dat de bestuurder op het koppelingspedaal trapt de motor kan ontkoppelen.
Het voordeel daarvan is dat de auto bij uitrollen de motor kan uitschakelen om dat maximaal zonder verbruik te doen. Dat lijkt goed te werken, aangezien we met de Hyundai het verst komen op een liter benzine.
De Hyundai TUCSON laat geen steken vallen: het is een ruime, comfortabel rijdende cross-over met moderne systemen die duidelijk werken.
Maak zelf kennis met de TUCSON
De Hyundai TUCSON is in alle opzichten een revolutionaire auto: niet alleen vanwege zijn flamboyante design, slimme technologieën en uitgebreide veiligheidsuitrusting, maar ook door zijn zeer rijke standaarduitrusting en scherpe prijzen. Ontdek hem op deze speciale pagina of kruip zelf achter het stuur voor een proefrit.