iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

TUCSON Plug-in Hybrid is volgens Auto Review de beste stekker-SUV

De populariteit van plug-in hybrides groeit enorm. ‘1 op de 10 nieuwe auto’s die in Nederland wordt geregistreerd is een plug-in hybride’, weet Auto Review. ‘In 2020 was dat nog 1 op de 25.’ Vanwaar die spectaculaire groei? En als je voor een stekkerhybride kiest, welke moet je dan hebben? Een vergelijkende test van het automagazine geeft opheldering. In duel met de Opel Grandland, de Peugeot 3008 en de Volkswagen Tiguan toont de Hyundai TUCSON zich de beste plug-in hybrid. En wel hierom (lees verder onder de foto):

In hybridemodus werkt de elektromotor van de Hyundai TUCSON Plug-in Hybrid samen met de benzinemotor.

Voor deze razendsnelle opmars is een eenvoudige verklaring: om de CO2-uitstoot de kop in te drukken, wordt het aanbod van plug-in hybrides steeds groter.

In moderne plug-in hybrides hoeven de inzittenden niets meer in te leveren op hun bewegingsvrijheid.

In de Hyundai TUCSON slokt de accu een bescheiden 58 liter op, waarmee de Zuid-Koreaanse SUV in deze test veruit de grootste kofferbak heeft (558 tot 1721 liter).

De Hyundai TUCSON is niet de snelste stekker-SUV, maar zijn aandrijflijn werkt bijzonder harmonieus.

De verbrandingsmotor, de elektromotor(en) en de transmissie moeten perfect op elkaar afgestemd zijn, om altijd soepel en snel te kunnen reageren op de taken die de bestuurder van ze verlangt. […] Een dikke pluim voor Hyundai: de TUCSON 1.6 T-GDI PHEV gedraagt zich in elke verkeerssituatie voorbeeldig, en leert vooral de Opel en de Peugeot een lesje verfijning.

In de TUCSON slokken de aanpassingen voor de hybride-aandrijflijn de minste liters op. Als je de achterbank neerklapt, beschik je bij de Zuid- Koreaan over de grootste bagageruimte en een vrijwel vlakke laadvloer.

De Hyundai TUCSON is een klassieke 4x4, met een mechanische verbinding tussen de versnellingsbak en de achterwielen. Het moet wel heel raar lopen, wil de TUCSON tractieproblemen ondervinden.

De nieuwe Hyundai TUCSON Plug-in Hybrid is ruimer dan ooit.

De TUCSON komt bovendien het verst op zijn stroomvoorraad: 51 kilometer. Voor een grote, zware stekker-SUV is dat een zeer respectabele afstand. De andere drie testauto’s moeten zo’n 15 kilometer eerder teruggrijpen op de voorraad fossiele brandstof. Maar ook daar springt de Hyundai het zuinigst mee om: 5,9 l/100 km (1 op 16,9), noteren we gedurende de test.

Ook het remsysteem van de Hyundai is prima op zijn taken berekend. De Koreaan staat met koude schijven in 34,6 meter stil, na een noodstop vanaf 100 km/h.

Er bestaan grote prijsverschillen tussen de Hyundai en de overige drie testauto’s. Vanaf 42.995 euro is er een TUCSON 1.6 T-GDI PHEV AWD, de Grandland Turbo Hybrid4 en de Tiguan 1.4 eHybrid kosten dik 4.000 euro meer. Voor de Peugeot 3008 HYbrid4 300 moet je zelfs ruim 8.000 euro meer betalen.

Kijken we naar de andere testonderdelen in dit laatste hoofdstuk, dan pakt de TUCSON extra punten met zijn lage afschrijvingskosten en gunstige garantievoorwaarden.

Conclusie: de TUCSON komt uitstekend voor de dag met zijn uiterst harmonische aandrijflijn en uitstekende, communicatieve rijeigenschappen. Tel de scherpe prijsstelling erbij op, en we komen tot resultaten: het goud is voor de Hyundai.

Lees het hele artikel in Auto Review 12/2021

De Hyundai TUCSON Plug-in Hybrid blinkt uit door zijn verbazingwekkend lage benzineverbruik.

Gecombineerd vermogen van 195 kW (265 pk)

Met zijn benzinemotor en elektromotor heeft de nieuwe Hyundai TUCSON Plug-in Hybrid een gecombineerd vermogen van 195 kW (265 pk) – puur elektrische aandrijving is beschikbaar met een druk op een knop. Als de 13,8 kWh batterij leeg is, neemt de benzinemotor de aandrijving naadloos over en brengt je zo ver als nodig is.

Ontdek de TUCSON Plug-in Hybrid

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen