Simon Loasby is hoofd Styling bij Hyundai en onder meer verantwoordelijk voor de spraakmakende concept car SEVEN. Hij begon zijn carrière bij Rolls-Royce en Bentley en na een lange periode bij Volkswagen trad hij toe tot Hyundai Motor Group. In 2019 verhuisde Simon Loasby naar Korea om toezicht te houden op Hyundai-projecten wereldwijd en om het merkenportfolio uit te breiden in verschillende regio's over de hele wereld. Simon Loasby benadrukt dat werken als designer vooral het nemen van risico’s vereist. ‘Bij design gaat het erom dat je je geen zorgen hoeft te maken dat het fout gaat.’
Individualisering is wereldwijd een enorme trend en leidt tot een enorme verscheidenheid in concepten en smaken. Zijn er nog steeds principes van autodesign die wereldwijd en in allerlei milieus werken?
Hyundai heeft studio's over de hele wereld en als designers zijn we bijna antropologen in deze regio’s. We kijken naar wat er gebeurt. We kijken naar wat de huidige trends zijn, maar ook wat trends gaan worden. Sommige markten vertonen overeenkomsten, andere markten zijn echt uniek. Zo heeft Europa een voorkeur voor compacte auto’s. In Korea en Amerika daarentegen draait het veel meer om grotere auto’s. In Korea houden we eigenlijk nog steeds van sedans; een trend die in andere regio’s aan het verdwijnen is.
Het heeft er mee te maken dat samenlevingen zich op verschillende manieren ontwikkelen. Je kunt zeggen dat China het meest geavanceerd is op het gebied van technologie en elektronica en dat heeft een bepaalde invloed op de rest van de wereld. Europa loopt op dat gebied juist een beetje achter, mogelijk vanwege gegevensbeveiliging, en Amerika zit daar ergens tussenin. De markten hebben verschillende snelheden en er zijn trends die erg op elkaar lijken. Een goed design met goede verhoudingen werkt waarschijnlijk overal.
Wat zijn de basisprincipes voor goed autodesign?
Onze ontwerpfilosofie Sensuous Sportiness is erop gericht meer emotionele aantrekkingskracht te creëren. Sensuous betekent niet dat alles enorm sculpturaal en zacht is, het betekent vooral dat we een nog meer verheven en emotioneel aantrekkelijk ontwerp proberen te creëren. De andere bouwsteen is sportiviteit, waarbij het gaat om het creëren van de juiste verhoudingen. Neem een atleet; met de juiste bouw wordt zo iemand wereldwijd als aantrekkelijk ervaren.
Dat is wat wij designers doen. We zoeken naar de juiste verhoudingen. Dat verstaan we onder Sportiness. Vervolgens richten we ons op de architectuur, voor wie de auto is bedoeld en de plek die hij inneemt in het portfolio. Dat zijn de bouwstenen. Daarna kijken we pas naar stijl. Maar dat is een van de laatste dingen die we doen.
Als je Koreaans autodesign met Europees autodesign vergelijkt, wat zijn dan de grootste overeenkomsten?
En wat zijn de cruciale verschillen? Ik geloof niet dat er zoiets bestaat als typisch Koreaans of Europees autodesign. Trends zijn tegenwoordig zo globaal. Daarvoor moet je terug naar 1997 en het internet hiervoor de schuld geven ... Feit is wel dat de ene auto beter in de smaak valt in een bepaald land dan de ander. Dan komt het er op aan een verhaal op te bouwen van wat het merk voor ogen heeft en om, wat ik noem, de rol van die auto in de line-up te vinden.
Het lijkt een beetje op de rol van een schaakstuk. Als je een vol schaakbord hebt, heb je je team en verschillende schaakstukken hebben verschillende rollen. Zo is het ook met onze line-up van Hyundai-producten. Verschillende auto's hebben verschillende rollen, en ze passen bij verschillende mensen en verschillende segmenten. Toch kun je op de een of andere manier altijd zien dat het een Hyundai is. Ze maken deel uit van hetzelfde schaakspel. Dat komt omdat er samenhang is. De parametrische pixels op onze IONIQ-modellen zijn daarvan een goed voorbeeld. De pixel is als de basis van onze schaakstukken. Uniek en direct herkenbaar.
Onze taak wat betreft design is om datgene te vinden wat behalve supermodern ook authentiek is voor Hyundai. Om dát Koreaanse karakter te vinden dat wereldwijd fantastisch en geliefd is. Dit geeft ons een authenticiteit over het creëren van een inspirerende basis voor onze ideeën.
Daarom ben ik een fervent liefhebber van het verkennen van elk stukje Koreaans eten, design, platteland, design, architectuur. We kijken naar K-TV, K-music, K-fashion en hoe het de wereld beïnvloedt. Na een grondige analyse zeggen we: ‘Oké, wat hebben we voor een verhaal dat ons een nieuw creatief palet voor Hyundai geeft?’ En gek genoeg is de pixel een van die dingen.
Het Koreaans is een van de weinige talen ter wereld, zo niet de enige taal, met de pixel in het alfabet. De Hangul-letter “mium” is de perfecte pixel. Je zou dus kunnen stellen dat toen koning Sejong rond 1.400 het Hangul-alfabet ontwikkelde, hij een deel van onze designtaal creëerde. De parametrische pixel-designtaal van onze IONIQ 5, 6 en 7 is aantoonbaar 600 jaar oud.
Als je kijkt naar het exterieur en interieur van onze modellen, waar is dan de essentie van Hyundai’s ontwerpfilosofie het duidelijkst en tastbaarst?
Ik denk dat je zowel naar groot als klein moet kijken. Als je naar onze line-up kijkt, is de essentie van onze filosofie dat de modellen bewust niet allemaal hetzelfde zijn. Ze hebben opzettelijk een ander silhouet, andere kenmerken, afhankelijk van wat die auto doet en in welk segment hij zich bevindt. Neem SEVEN; deze concept car is opzettelijk anders dan de IONIQ 5 omdat ze allebei een verschillende rol spelen.
We hebben wat we de Hyundai-look noemen, waarbij de kenmerken van de auto's en de architectuur van het ontwerp bewust van elkaar verschillen zodat ze verfrissend zijn en de klant in de showroom veel meer keuze heeft. Ook is er een duidelijke samenhang in de detailuitvoering, de bouwstenen van de auto. Neem de driehoekige parametrische patronen in de TUCSON; die zie je ook subtiel terug in de IONIQ 5.
Uniek voor Hyundai is het parametrisch grille-design van de TUCSON met zijn opvallende lichtarchitectuur. Geen ander merk heeft dat en je zult het ook gaan terugzien in meer van onze producten.
Licht is misschien wel het nieuwe chroom en vormt samen met de pixel een van onze designdetails. Het is een uniek element. Het is Hyundai’s Minecraft. Toegankelijk en herkenbaar voor een hele jonge generatie, maar ook voor de generatie die nog de eerste computergames uit de jaren ’70 kent. Herinner je je de eerste computertennisspellen waar je bal in de vorm van een pixel had die heen en weer stuiterde? De pixel overleeft al meerdere generaties.
Je hebt ooit gezegd: Bij ontwerpen gaat het erom dat je je geen zorgen hoeft te maken dat het fout gaat. Kun je dat nader toelichten?
Die quote is in mijn ogen helemaal correct. Designers hoeven zich geen zorgen te maken dat ze het mis hebben. Dat is een deel van onze interne filosofie en de dagelijkse routine van de ontwerpers. Als je je zorgen maakt, ben je minder creatief. Sir Ken Robinsons TED-talk “Do Schools Kill Creativity?” was van grote invloed op mijn denken. Ik heb veel geleerd van zijn filosofie om mensen de vrijheid te geven om te experimenteren en dingen uit te proberen.
Vanmiddag keek ik naar een exterieurdesign van ons Europese team en mijn eerste reactie was: ‘Nee’. Toen dacht ik verder: ‘Wacht eens even, ga eens terug’. De reden dat ik ‘nee’ zeg, is omdat iets mij ongemakkelijk maakte waar ik nog niet eerder aan had gedacht. En dus betekent mijn ‘nee’ eigenlijk ‘ja, ga door’. Want het was iets wat ik niet had verwacht en het is juist moedig om het te proberen, het is moedig om het te laten zien. Ik moedig het aan om te experimenteren, zij het binnen de kaders die we met elkaar hebben bepaald. Dus doe precies wat we vragen, maar probeer vooral ook iets anders, dat is oké. En als het niet lukt, is het ook oké.
Het is een beetje zoals een verkeerde afslag nemen, op een weg terecht komen die je kent en denken: ‘Eigenlijk was dat gewoon een prima kortere weg.’ Als je het niet eerst verkeerd hebt, zul je nooit de snelkoppeling kennen.
Betekent dat dan weer dat een goed autodesign altijd moedig moet zijn? Wat was je laatste moedige designbeslissing?
Er zijn twee dingen die erg belangrijk zijn: moed en geloof. Niet alles draait om styling. We analyseren, we kijken naar wat er gebeurt. We bedenken een reden en dan doen we het. Maar we moeten echt geloven in wat we doen, dat we een goede reden hebben waarom iets anders is. Binnen elke organisatie zijn afdelingen doorgaans extreem conservatief omdat iets nieuws doen riskant en eng is. Maar als je nooit iets moedigs doet, dan ben je niet meer innovatief.
Wat betreft een van mijn dappere beslissingen: neem de concept car SEVEN met zijn unieke EV SUV-kenmerken. De naar voren geplaatste voorruit, de scherp aflopende achterzijde en de gewelfde daklijn. Je moet heel goed nadenken over hoe je tot een nog beter elektrisch bereik kunt komen.
Een elektrische SUV is een grote, zware auto. Die wil je zo efficiënt mogelijk maken. Dus we keken en we analyseerden. Hoe maken we hem nog efficiënter? Uiteindelijk bedachten we kenmerken die absoluut niet normaal zijn voor een SUV. Maar we geloofden erin en wisten onze collega’s ervan te overtuigen dat dit de juiste manier was. Zo is SEVEN ontstaan.
Uiteraard moet je moedig zijn om met nieuwe, innovatieve voorstellen te komen die relevant zijn. Hoe combineer je moed met veilige en redelijke beslissingen in je dagelijkse werk?
Bij design draait alles om klantervaring, klantveiligheid en klantgebruikerservaring. Design is alles gecombineerd. We zijn antropologen die kijken naar wat er in de wereld gebeurt, kijken naar hoe de samenleving de afgelopen 24 maanden enorm is veranderd vanwege COVID-19. We zien de gevolgen van alle veranderingen en komen met de beste kenmerken voor verschillende segmenten die passen bij wat de klant in de toekomst aantrekkelijk zal vinden. We proberen antwoorden te geven op vragen waar de klant vandaag nog niet eens aan heeft gedacht.