Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum: ‘Deze mijlpaal toont aan dat Van Gogh nog altijd ontelbare mensen uit de hele wereld inspireert. Dat is fantastisch! Nog belangrijker is dat bijna 90 procent van de bezoekers zijn of haar bezoek beoordeelt met een ‘zeer goed’ of een ‘uitstekend’. Daar zijn wij als museum heel trots op want daar draait het uiteindelijk om: de kwaliteit van het museumbezoek.’
Social media
Verder groeide ook de online fanbase explosief. De Facebookpagina’s van het Van Gogh Museum en van Vincent van Gogh, allebei in beheer van het museum, hebben gezamenlijk inmiddels meer dan 4,4 miljoen volgers, Twitter telt ruim 1,4 miljoen fans en op Instagram verdubbelde het aantal volgers het afgelopen jaar naar ruim een half miljoen in totaal. Hiermee staat het museum in de internationale social media top-5 van musea met onder meer het Louvre en het Museum of Modern Art (MoMa). De eigen museumwebsite werd afgelopen jaar door ruim 3,2 miljoen mensen bezocht.
Museumbezoekers uit ruim 125 landen
Vincent van Gogh, de museumcollectie en het tentoonstellingsprogramma blijven een grote aantrekkingskracht houden op museumbezoekers uit meer dan 125 landen. In vergelijking met 2016 groeide in 2017 het totaalaantal bezoekers van bijna 2,1 miljoen naar circa 2,26 miljoen. Het aantal Nederlandse bezoekers nam flink toe en steeg met bijna 25 procent ten opzichte van vorig jaar naar bijna 350.000 bezoekers in totaal. De meeste bezoekers komen uit Nederland, gevolgd door de Verenigde Staten, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland. Opvallend is dat het aantal bezoekers uit China en Zuid-Korea met maar liefst 50 procent is toegenomen.
Interactieve audiotour in museum
De waardering van de bezoekers bleef ook in 2017 onverminderd hoog: bijna 90 procent van de mensen beoordeelt zijn of haar bezoek met een ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’ en geeft onder meer aan dat zij ‘aan het denken worden gezet’, ‘inspiratie opdoen’ en ‘geraakt worden’. De serieuze belangstelling en zoektocht naar inspiratie blijken ook uit de mijlpaal die de multimediatour van het Van Gogh Museum in 2017 bereikte: deze interactieve audiotour werd afgelopen jaar voor de miljoenste keer overhandigd.
Partners sinds medio 2016
Hyundai en het Van Gogh Museum zijn sinds medio 2016 partners. De samenwerking met het Van Gogh Museum geeft Hyundai de mogelijkheid om de nieuwe hybride en volledig elektrische Hyundai IONIQ nadrukkelijk bij een breed en geïnteresseerd publiek onder de aandacht te brengen.
Vertalingen in het Koreaans
Met zijn sponsorbijdrage maakt Hyundai drie belangrijke vertalingen in het Koreaans mogelijk: bezoekersinformatie in de museumwebsite, de museumplattegrond en de multimedia tour. Steeds meer Koreanen bezoeken het Van Gogh Museum.
Blijf op de hoogte
Samenwerken met het Van Gogh Museum past dus helemaal in de visie van Hyundai om een breder publiek kennis te laten maken met de schoonheid van kunst en design. Dat is ook de reden dat Hyundai wereldwijd met meerdere musea partnerschappen heeft. Meer weten?
Nieuwsbrief aanvragen